Friday, February 25, 2011

Terengganu Bantu Malaysia Catat Kejayaan Besar Dalam Sektor Minyak Dan Gas

Semasa Malaysia memasuki fasa baharu industri minyak dan gas, negara menerima berita yang menggembirakan pada pertengahan Februari dengan penemuan besar di luar pesisir timur Sarawak.

"Ini merupakan berita yang amat baik bagi sektor yang berdepan dengan penurunan pengeluaran tahunan dan prospek kehabisan hidrokarbon yang menjana ekonominya dalam 15 tahun dan Program Transformasi Ekonomi (ETP)," demikian menurut Oxford Business Group (OBG), kumpulan perundingan risikan perniagaan.

Ia berkata penemuan itu seharusnya membantu menghentikan secara sementara penyusutan keluaran minyak dan gas Malaysia, menyambung dengan baik langkah untuk merangsang penerokaan dan pengeluaran daripada prospek laut dalam dan marginal.

OBG sebelum ini berkata kontrak perkhidmatan risiko (RSC) baharu yang Petronas kini laksanakan merupakan suatu yang berbeza daripada kontrak sebelumnya.

Kontrak ini memperuntukkan pemilikan medan minyak marginal kepada Petronas, yang sebaliknya akan membayar sebuah konsortium syarikat-syarikat D&P untuk perkhidmatan mereka selepas pengeluaran bermula.

Petronas mengambil risiko yang tinggi dan keuntungan konsortium berdasarkan kepada harga minyak dan dengan mengambil pegangan ekuiti dalam aset.

Pada awal Februari, Petronas menganugerahkan RSC pertama kepada sebuah konsortium yang terdiri daripada Petrofac, dengan pegangan 50 peratus, dan dua syarikat tempatan iaitu Kencana Energy dan Sapura Energy Ventures, masing-masing dengan 25 peratus pegangan. Kontrak itu bagi membangunkan medan minyak dan gas di pesisir Berantai, Terengganu pada anggaran kos sebanyak RM2.44 bilion (US$800 juta).

Beberapa syarikat itu dikatakan berminat dalam kontrak perkhidmatan itu merupakan peserta khusus yang telah berada di Malaysia, seperti Petrofac dari UK, Newfield Exploration Company yang berpangkalan di Texas dan Lundin dari Sweden.

Nama lain dikatakan ialah Perenco, Roc Oil, Petro-Canada dan Salamander Energy, yang kini tidak berada di Malaysia, tetapi dikatakan berminat dalam kontrak kerana mereka boleh membawa kepakaran dan teknologi yang sewajarnya seperti meningkatkan pengeluaran minyak (EOR) di medan marginal.

Apa sahaja kedudukan mereka, konsortium itu perlu mempunyai modal yang cukup: Petronas telah membayangkan yang pembangunan medan marginal akan memerlukan RM730 juta (US$238.9 juta) bagi setiap medan, satu harga yang tinggi bagi penyertaan syarikat bukan utama.

Mereka juga perlu memperuntukkan sejumlah minimum 30 peratus daripada ekuiti mereka kepada rakan kongsi tempatan, mungkin syarikat-syarikat D&P tempatan baharu, kata OBG.

Mengenai penemuan di pesisir Sarawak, ia akan digerudi antara 3,000 dan 4,000 meter di bawah paras laut, telaga luar pesisir timur Sarawak itu mempunyai simpanan pada anggaran 79.28m meter padu gas dan kira-kira 100 juta tong minyak.

Petronas kini menyediakan pelan tindakan untuk mengeluarkan 1.7 bilion tong minyak dari telaga sedia ada, atau "matang", dan marginal.

OBG berkata pengurangan pengeluaran ditambah dengan kenaikan harga minyak mentah, medan minyak yang pada suatu masa dahulu terlalu mahal untuk diterokai kini menjadi sasaran utama bagi cari gali dan pengeluaraan (E&P).

Bagi menarik pelaburan dan syarikat-syarikat E&P ke telaga-telaga ini, kerajaan mengkaji semula Akta Cukai Pendapatan Petroleum dengan pengecualian cukai baharu bagi pelaburan domestik di medan minyak dan gas tertentu.

Insentif berkenaan disediakan bagi menarik pelabur swasta asing ke medan marginal E&P dan projek-projek laut dalam berintensifkan modal.

Selain itu, kerajaan berharap untuk menggunakan pelan bagi mengeksplotasikan medan marginalnya sebagai satu peluang untuk merangsang ekonomi dalam masa dua tahun akan datang, kata OBG.

"Ini melibatkan pelaburan berbilion ringgit bagi mendapatkan minyak di medan marginal serta menggalakkan syarikat-syarikat bebas Malaysia menjadi syarikat-syarikat pengeluaran dan pembangunan (D&P) di bawah kontrak perkhidmatan yang baru disusun," katanya.

Medan minyak marginal dianggap sebagai medan pengeluaran rendah dengan kos yang lebih tinggi, menjadikannya kurang menguntungkan berbanding medan biasa. Malaysia mempunyai 106 medan seperti ini, yang dijangka mengandungi kira-kira 580 juta tong bersamaan minyak secara kumulatif.

Pengembangan dalam pengeluaran, bagaimanapun dicapai, merupakan perkara utama kepada ETP kerajaan, yang bergantung kepada minyak dan gas untuk menyediakan 14 peratus daripada pendapatan negara kasar menjelang 2020.

Ini mungkin menjelaskan sebab, dalam masa tiga tahun akan datang, Petronas dan kontraktornya menjangka mengerudi lebih 50 telaga di luar pesisir, kata OBG.

Isu yang turut dibangkitkan ialah sama ada penggantungan kerajaan terhadap syarikat bukan utama berperanan penting dalam pelaksanaan ini munasabah atau sebaliknya.

Bagaimanapun, jika D&P Malaysia berupaya dan mempelajari daripada syarikat khusus yang berpengalaman, syarikat tempatan boleh menjadi syarikat serantau suatu hari nanti atau mungkin peserta global dalam teknologi yang lambat laun, banyak negara pengeluar hidrokarbon perlu bergantung kepadanya, kata OBG.

Sejak bertahun, sektor kontrak industri hidrokarbon Malaysia melalui siri perubahan, bermula dengan pengenalan kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) pada 1976.

Sebelum ini, kerajaan melaksanakan skim konsesi di mana minyak dimiliki syarikat-syarikat minyak asing dan pihak berkuasa hanya dibenarkan mengenakan cukai levi dan mendapatkan royalti daripada hasil yang diperoleh.

Selepas 1976, PSC Petronas menukar sistem konsesi kepada sistem fiskal berasaskan bahagian pengeluaran, dan Petronas mengambil alih pemilikan rizab minyak dan gas negara.

Mengikut PSC, kontraktor-kontraktor (utama minyak seperti Shell dan Total) menanggung semua risiko dan menyediakan semua pembiayaan bagi E&P. Sebagai balasan, mereka menerima bahagian jumlah pengeluaran yang diperoleh daripada medan mereka.

PSC diubah suai pada 1985, 1994 dan 1997 bagi menarik pelaburan asing dan syarikat-syarikat masing-masing dengan pengalaman dalam cari gali di laut dalam, pembangunan dan pengeluaran serta bagi membolehkan usaha "mendapatkan minyak di formasi yang sukar dan berisiko tinggi" atau EOR.

Petronas sekali lagi "mengusik" peraturan ini dan mengharapkan RSC berusaha untuk dapat memberi faedah kepada negara.

Bernama

2 comments:

  1. Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  2. bolehkah saya dapat maklumat mengenai sejarah penemuan awal serta penubuhan syarikat petronas di terengganu

    ReplyDelete