Friday, February 25, 2011

Terpukau Keindahan & Keunikan Terengganu

Ahli BISTARI memilih pakaian batik di Pasar Kedai Payang, Kuala Terengganu. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Selepas terpesona dengan panorama Bandaraya Warisan Pesisir Air dan melawat Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, batik dan songket Terengganu pula memukau rombongan Badan Amal Kebajikan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Negeri Melaka (BISTARI).

Kerana itu mereka mengambil kesempatan singgah di Pasar Kedai Payang sambil menjamu mata melihat dan membeli batik serta songket buatan Terengganu.

Mereka meluang masa kira-kira tiga jam mengunjungi beberapa buah kedai yang menjual pakaian itu dan membelinya sebagai buah tangan untuk dibawa balik ke Melaka. Selepas itu ahli BISTARI turut mengadakan lawatan ke Bazar Warisan bersebelahan Pasar Kedai Payang.

Kunjungan ke Pasar Kedai Payang salah satu aktiviti sampingan dalam rangka lawatan selama tiga hari ahli BISTARI ke negeri ini bermula hari ini (25 Februari).


Pagi tadi, mereka menikmati panorama indah Bandaraya Warisan Persisir Air sebelum melawat Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man.

Datin Seri Datuk Wira Hajah Asmah dan To' Puan Seri Norliza bersama rombongan menjamu selera nasi dagang di atas bot sambil menikmati permandangan Bandaraya Warisan Pesisir Air ketika melakukan lawatan ke negeri Terengganu selama tiga hari bermula hari ini.

Mereka jelas kagum dengan keindahan serta keunikan negeri Terengganu ketika mengadakan lawatan selama tiga hari ke negeri ini bermula hari ini (25 Feb).

Datin Seri Datuk Wira Hajah Asmah yang juga merangkap Pengerusi Badan Amal Kebajikan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Negeri Melaka (BISTARI) disambut isteri YAB Menteri Besar Terengganu, To’ Puan Seri Norliza Mahmud yang juga merangkap Yang Di-Pertua Badan Amal Kebajikan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Negeri Terengganu (SERIKANDI) di Lapangan Terbang Sultan Mahmud sebelum rombongan menaiki bot menyusuri Sungai Terengganu di Riyaz Pulau Duyung.

Sepanjang perjalanan, rombongan dari Melaka itu disajikan makanan tradisi Terengganu iaitu nasi dagang di atas bot sambil melihat panorama Bandaraya Warisan Pesisir Air dan melawat Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man.

TeganuKita

No comments:

Post a Comment