Wednesday, March 2, 2011

Buruan Juara Sukma Ke-14 Kali Ketiga Berturut-turut

Kontinjen Sukma Terengganu bersama Ketua Kontinjen, Wan Ahamad dan Rozi melaungkan semangat untuk memburu juara buat kali ketiga berturut-turut. - Gambar oleh Syed Abdul Rahman.

Terengganu nekad untuk meneruskan kejuaraan buat kali ketiga berturut-turut pada temasya Sukan Malaysia (Sukma) ke-14, Kuala Lumpur pada 2 hingga 12 Jun ini.

Kontinjen Terengganu mensasarkan 48 pingat keseluruhan dengan 24 emas, 15 perak dan sembilan gangsa.

Bagi mencapai hasrat itu, semua pengurus sukan digesa melakukan perubahan kepada kaedah dan mekanisme penyediaan atlet yang lebih baik, mampan dan lebih meyakinkan untuk mengulangi kejayaan itu.

“Jangan sesekali kita merasa selesa dengan kejayaan lalu tanpa melakukan apa-apa tindakan ke arah memastikan kejayaan tersebut berulang dengan lebih cemerlang.

“Hari ini saya bersama-sama tuan akan emnjadi agen kepada perubahan itu. Marilah kita bersama-sama bertekad utnuk memastikan terengganu sentiasa dinobatkan sebagai `Kuasa Baru Dalam Sukan Negara’,” kata Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat.

Beliau menyataannya ketika majlis pelancaran logo & kontinjen Sukma ke-14 Terengganu, di Stadium Tertutup, Gong Badak, Kuala Terengganu, semalam.

Turut hadir, Pengarah Majlis Sukan negeri, Zainal Abidin Hussin dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Wan Ahamad Wan Muda.

Wan Ahamad turut menerima pelantikan sebagai Ketua Kontinjen Terengganu daripada Haji Rozi serta menerima plak sasaran pungutan pingat pada Sukma ke-14 nanti.

Terengganu akan menghantar 246 atlet lelaki dan wanita untuk menyertai Sukma Ke-14 2011 di Bukit Jalil, Jun ini.

Mereka akan mewakili 14 jenis sukan iaitu bola baling, futsal, bola jaring, bina badan, bola tampar, berbasikal, judo, kabaddi, kanu, lawan pedang, ping pong, ragbi, bola lisut dan tenis.

Rozi berkata kali ini Terengganu mensasarkan 24 pingat emas, 15 perak dan sembilan gangsa. "Angka itu sudah cukup untuk kita mempertahankan juara," katanya.

Rozi berkata kebanyakan atlet yang mewakili Terengganu di Sukma Melaka tahun lepas masih lagi berada dalam kontinjen itu tahun ini.

Beliau berkata atlet Terengganu membuat latihan sepanjang tahun bagi persediaan menghadapi Sukma kali ini.

Katanya kerajaan negeri memberi laluan kepada pasukan-pasukan menggunakan khidmat jangka pendek jurulatih import bagi menggilap atlet-atlet yang ada.

Mereka hendaklah memilih jurulatih yang benar-benar berkebolehan dan mampu membantu Terengganu mencapai sasaran, katanya.

No comments:

Post a Comment