Wednesday, March 9, 2011

Gagasan - Adakan Kursus Intensif Bahasa Inggeris Untuk Lepasan STPM

Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) mencadangkan kerajaan Terengganu dan Pusat Bahasa supaya mengadakan kursus insentif Bahasa Inggeris kepada lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Setiausaha Agung Gagasan, Syed Anuar Syed Mohamad berkata, kursus seumpama itu wajar disasarkan kepada mereka yang bakal melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi awam (ITPA) bagi mempertingkatkan penguasaan bahasa itu.

Menurutnya, kursus insentif itu boleh memberi keyakinan mereka untuk bersaing dengan pelajar lain semasa mereka belajar di universiti nanti.

‘‘Kita mendapati kebiasaannya keputusan STPM diumumkan pada Mac dan mereka yang berjaya melanjutkan pengajian mereka di ITPA ini akan diketahui dalam September depan. Banyak waktu terluang.

‘‘Jadi dengan adanya kursus seperti ini yang boleh memberi banyak manfaat kepada pelajar agar masa mereka tidak terbuang begitu sahaja,” katanya di Setiu, semalam.

Syed Anuar memberitahu, pada tahun ini pihaknya menjangkakan kira-kira 1,500 pelajar di negeri ini yang akan berjaya melanjutkan pengajian.

Beliau berkata, anggaran itu dibuat berdasarkan terdapat 2,801 pelajar daripada 2,958 pelajar yang mengambil STPM pada tahun lepas berjaya memperoleh kelulusan penuh dalam peperiksaan itu.

Menurutnya, dengan peningkatan peratus kelulusan peperiksaan STPM pada tahun lalu, adalah wajar pihak kerajaan dengan agensi berkaitan seperti Pusat Bahasa menganjurkan kursus yang dimaksudkan itu.

‘‘Gagasan tidak menafikan sebelum ini pelbagai program membabitkan kecemerlangan pelajaran yang dianjurkan oleh kerajaan untuk para pelajar di peringkat sekolah rendah dan menengah.

‘‘Namun jika kursus insentif Bahasa Inggeris ini diadakan ia secara tidak langsung dapat memantapkan lagi diri mereka dalam bahasa itu yang perlu dipelajari semasa mereka berada di universiti,” katanya.

No comments:

Post a Comment