Wednesday, March 23, 2011

Insentif RM230,000 Tingkat Hasil Nanas

Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) membelanjakan sebanyak RM230,000 bagi tujuan insentif kepada peserta ladang kontrak di negeri ini tahun lalu.

Ketua Pengarah LPNM, Sahdan Salim berkata, insentif yang disalurkan itu meliputi infrastruktur ladang, peralatan, pemasaran dan latihan dalam meningkatkan pengeluaran hasil nanas.

“Insentif ini disediakan kerana Terengganu negeri ketiga terbesar dalam pengeluaran nanas selain Sabah dan Johor.

“Pembabitan seramai 125 peserta seluruh negeri ini dalam insentif penanaman baru 2010 menunjukkan komitmen yang baik terutama dalam memastikan pengeluaran nanas mencapai sasaran LPNM,” katanya.

:Menurutnya, LPNM mengutamakan program ladang kontrak bertujuan menjamin pasaran nanas selain meningkatkan pendapatan pekebun dalam industri ini serta memastikan pemasaran buah secara lebih sistematik.

“Kita juga akan memberi keutamaan terhadap pengeluaran hasil berkualiti dan mapan serta menepati kehendak pasaran melalui Amalan Pertanian Baik (GAP),” katanya.

Sementara itu, Sahdan berkata, Pusat Pembangunan Teknologi Tanaman Nanas (PPTTN) di Sungai Tong akan bertindak sebagai pusat rujukan kepada pekebun, pemain industri, agensi swasta dan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) dan sekolah di sini.

“Kita jangkakan dengan adanya PPTTN ini akan menjadi medium pengantara antara LPNM dengan kumpulan sasar ke arah menjadikan bidang penanaman nanas sebagai bidang pilihan sebelum dikomersialkan secara meluas.

“Berikutan faktor jarak PPTTN di Sungai Tong, Setiu dan agak jauh dari daerah lain, insya-Allah kita akan berusaha mewujudkan pejabat cawangan sekiranya terdapat keperluan sama seperti jabatan serta agensi lain,” katanya.

No comments:

Post a Comment