Tuesday, March 22, 2011

Kerajaan Belanja Hampir RM28 Juta Bantu Mangsa Banjir

Gambar Fail - Pelajar Membersihkan Bilik Darjah Selepas Dilanda Banjir di Terengganu.

Kerajaan membelanjakan RM27,938,057 bagi membantu mangsa banjir, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata bantuan berupa kelengkapan harian, makanan, selimut dan tikar diagihkan kepada mangsa menerusi Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat.

"Kerajaan juga memperuntukkan wang ehsan sebanyak RM500 kepada anggota keluarga yang terjejas akibat banjir pada tahun lepas dan awal tahun ini," katanya.

Beliau menyatakannya menjawab pertanyaan Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) pada persidangan Dewan Rakyat di Kuala Lumpur, semalam.

Mohamed mahu tahu jumlah peruntukan oleh kerajaan kepada mangsa banjir di Johor, Melaka Negeri Sembilan dan Pahang pada Februari lepas.

Ketika menjawab soalan tambahan Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang ingin tahu jumlah peruntukan di negeri-negeri lain, Mohamed Nazri berkata sebanyak RM15.5 juta dibelanjakan bagi membantu 30,948 keluarga Kedah, RM8.3 juta di Perlis bagi membantu 16,457 keluarga dan RM70,100 di Terengganu untuk diagihkan kepada 402 keluarga.

Selain itu, kerajaan membelanjakan RM70,500 di Kelantan untuk diagihkan kepada 141 keluarga, RM15,000 bagi membantu 21 keluarga di Melaka, RM52,000 untuk membantu 104 keluarga di Johor dan RM23,500 bagi membantu 493 keluarga di Pahang.

Dalam jawapan bertulis kepada pertanyaan Lim Lip Eng (DAP-Segambut) Mohamed Nazri berkata Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar telah memaklumkan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) bahawa kajian menyeluruh bagi program pencegahan banjir di seluruh negara sudah siap.

"Bagaimanapun, rancangan itu perlu dibuat secara berperingkat-peringkat mengikut keutamaan disebabkan pelaburan bagi tujuan itu adalah tinggi," katanya.

Lim mahu tahu kajian yang dibuat oleh kerajaan bagi mengatasi masalah banjir daripada terus melanda negeri-negeri yang terlibat.

No comments:

Post a Comment