Wednesday, March 9, 2011

Persiapkan Belia Terengganu Hadapi Cabaran Masa Depan

Mungkin isu peruntukan yang dikatakan ‘hampir tidak ada’ untuk pertubuhan peringkat bawah untuk bergiat perlu diberikan perhatian serius kerajaan Negeri. Mungkin Rozi boleh membawa isu ini ke pengetahuan Menteri Besar dan mencari jalan mengatasinya segera. Dengan mendapat pendedahan lebih luas dalam pelbagai bidang kemahiran dan keusahawanan, belia di negeri ini mampu berdikari dan menyumbang kepada pembangunan negeri.


Analisis HAMBALI ABDUL LATIFF

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin ketika bertitah pada Istiadat Pembukaan Penggal Keempat, Parlimen Kedua Belas di Dewan Rakyat kelmarin berkata, Kerajaan amat prihatin terhadap golongan belia di seluruh negara.

Ini terbukti melalui dasar dan program-program yang mencakupi pendidikan, latihan, keusahawanan, kepimpinan, kemasyarakatan, sukan, sosial, kebudayaan dan sebagainya.

Ia tidak lain dan tidak bukan sebagai mempersiapkan belia menghadapi cabaran masa hadapan.

Di Terengganu, kerajaan negeri dan Jabatan Belia dan Sukan Negeri memainkan peranan aktif bukan sahaja dalam konteks menyediakan program yang sesuai dan penting untuk belia tetapi turut mensasarkan untuk mewujudkan 1,000 pertubuhan belia di negeri ini menjelang akhir tahun ini.

Setakat ini terdapat 436 buah pertubuhan belia di Terengganu dengan keahlian seramai 30,000 orang.

Exco Belia dan Sukan, Rozi Mamat menekankan betapa belia di setiap kawasan perlu digerakkan.

Beliau mensasarkan setidak-tidaknya satu cawangan UMNO mempunyai sebuah persatuan yang aktif.

Amat jelas bahawa usaha murni ini sebagai galakan bagi golongan belia di negeri ini untuk menubuhkan persatuan belia di kawasan masing-masing.

Selain berusaha memperbanyakkan pertubuhan belia, Jabatan Belia dan Sukan negeri turut membantu memperkasakan pertubuhan belia yang sedia ada, sebagai usaha menarik lebih ramai generasi muda supaya aktif berpersatuan.

Yang pasti, kerajaan negeri dan Jabatan Belia dan Sukan Negeri akan sentiasa memberikan galakan, termasuk memberi bantuan kepada belia yang berminat menubuhkan persatuan belia.

Usaha ini adalah langkah terbaik memperkasakan golongan tersebut sebagai aset dan meneruskan proses kesinambungan pembangunan negara pada masa akan datang.

Belia yang berpesatuan bukan sahaja mudah untuk dihubungi tetapi penubuhan persatuan tersebut penting dalam membanteras masalah sosial yang semakin berleluasa sekarang.

Dengan adanya pertubuhan seperti ini peruntukan daripada kerajaan dan pihak swasta juga mudah untuk disalurkan terus kepada kumpulan sasar bagi menjayakan pelbagai aktiviti yang dianjurkan.

Ada banyak persatuan belia di negeri Terengganu ini yang boleh dijadikan model kepada pemimpin belia dalam mencapai keberkesanan kepimpinan mereka demi menjadikan setiap persatuan yang ditubuhkan mempunyai hala tuju yang jelas.

Yang penting, penubuhan persatuan ini tidak hanya pada nama sahaja, tetapi pelbagai program kemasyarakatan dapat dilaksanakan, demi memberi faedah kepada semua pihak.

Selain itu melalui pertubuhan belia yang berdaftar, belia boleh menyuarakan kepentingan mereka dan paling penting, program pembangunan belia dapat dirancang dan dilaksanakan dengan sebaiknya, termasuk melibatkan aspek seperti pendidikan, ekonomi, sukan, sosial dan agama.

Dengan ahli persatuan lebih dekat dengan masyarakat setempat, usaha membangunkan masyarakat dalam apa juga bentuk mudah dilaksanakan kerana jentera penerangan boleh dilaksanakan oleh belia di setiap kawasan.

Selain itu Jabatan Belia dan Sukan Terengganu dalam usaha memperbanyakkan pertubuhan atau persatuan, juga berusaha bagi mensasarkan untuk melahirkan 60 lagi usahawan belia dan untuk tujuan itu peruntukan sebanyak RM300,000 disediakan bagi latihan dan bimbingan.

Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri, Encik Abd. Aziz Abd. Rahman berkata beberapa hari lalu, peruntukan ini hanya untuk program dan aktiviti sehingga bulan Jun manakala baki enam bulan seterusnya akan diterima pada pertengahan tahun ini.

Menariknya jabatan itu turut menggariskan beberapa program kursus dan latihan untuk memantapkan kepimpinan belia di kawasan masing-masing. Tumpuan diberi kepada pemimpin belia di peringkat pertengahan yang baru mengambilalih kepimpinan persatuan setelah penguatkuasaan had umur 40 ke bawah bagi pemimpin belia.

Apa yang menarik, jabatan itu turut meneruskan program K-Bestari yang melatih golongan belia yang berminat dalam bidang keusahawanan untuk mengikuti kursus dan latihan di TESDEC selama enam bulan.

Melalui cara ini pemimpin belia diberikan pendedahan dan melalui kursus-kursus mereka mampu bangkit menjadi pemimpin yang berwibawa.

Apa yang sedang diusahakan oleh kerajaan negeri dan Jabatan Belia dan Sukan negeri ini seperti mengenal pasti beberapa tempat untuk tujuan latihan kemahiran kepada golongan belia mengikut minat dan kecenderungan masing-masing akan memberikan mafaat yang tidak ternilainya kepada belia.

Cuma mungkin isu peruntukan yang dikatakan ‘hampir tidak ada’ untuk pertubuhan peringkat bawah untuk bergiat perlu diberikan perhatian serius kerajaan Negeri.

Mungkin Rozi boleh membawa isu ini ke pengetahuan Menteri Besar dan mencari jalan mengatasinya segera.

Sesungguhnya dengan memperbanyakkan pertubuhan belia dan kursus-kursus bersifat keusahawanan, belia-belia termasuk belia wanita tidak hanya terbabit dengan kursus jahitan dan masakan semata-mata.

Dengan mendapat pendedahan lebih luas dalam pelbagai bidang kemahiran dan keusahawanan, belia di negeri ini mampu berdikari dan menyumbang kepada pembangunan negeri.

No comments:

Post a Comment