Tuesday, March 22, 2011

Sekolah Khas Tingkatan Enam Tidak Perlu - Razali

Jabatan Pelajaran negeri tidak bercadang mengasingkan atau memindahkan pelajar tingkatan enam ke sebuah sekolah khas seperti yang dicadangkan oleh beberapa pihak.

Pengarahnya, Razali Daud berkata, jika ia dilakukan maka peranan kumpulan itu sebagai contoh kepada pelajar lain di 54 sekolah menengah di negeri ini tidak akan tercapai.

Menurutnya, pihak jabatan menyedari bahawa ketika di Tingkatan Enam, pelajar berupaya mengembangkan potensi diri dengan bantuan minimum guru dan sikap itu diharap dapat dicontohi oleh pelajar lain.

"Kita sentiasa melakukan penambahbaikan terhadap sistem pembelajaran di tingkatan enam supaya lebih bercirikan sistem di universiti termasuk memperkenalkan pembelajaran bercorak kuliah dan tutorial.

"Di sekolah, jika pelajar menengah rendah mahu melihat ciri-ciri pembelajaran di institusi pengajian tinggi, mereka akan memerhatikan pelajar tingkatan enam," katanya ketika berucap menutup Seminar Pelajar Melayu dan Cabarannya di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Bariah, dekat Kuala Terengganu, semalam.

Seminar anjuran bersama pihak jabatan, Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) dan Biro Tata Negara (BTN) turut dihadiri Setiausaha Agung Gagasan, Syed Anuar Syed Mohamad.

Sebelum ini, beberapa pihak mencadangkan sekolah khas diwujudkan bagi pelajar tingkatan enam bagi membolehkan tumpuan khusus diberikan bagi mempersiapkan mereka sebelum melangkah ke universiti.

Menurut Razali, pelajar tingkatan enam mula disediakan dengan suasana kendiri sebelum ke menara gading dan perubahan serta pendekatan itu menyebabkan permohonan kemasukan pelajar ke tingkatan enam meningkat saban tahun.

"Calon Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) itu turut didedahkan kepada pembelajaran bercorak penyelidikan ringkas serta penemuan sendiri dan tidak lagi terlalu terikat atau bergantung kepada teks tertentu sahaja," katanya.

Sementara itu, Syed Anuar memberitahu, seminar yang disertai oleh 350 pelajar tingkatan enam dari daerah ini bertujuan memberi gambaran jelas berhubung kedudukan dan peranan pelajar Melayu dalam era yang makin mencabar ini.

Dalam seminar itu, Pengarah BTN negeri, Khailani Ismail menyampaikan ceramah bertajuk 'Pelajar Melayu dan Cabarannya' manakala Penolong Pengarah Bimbingan dan Kaunseling Jabatan Pelajaran negeri, Tahar Sali menyampaikan ceramah bertajuk 'Peluang ke Universiti dan Kerjaya'.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment