Monday, May 16, 2011

Balu Mangsa Maut DiHempap Lori Terima Bantuan MAIDAM

Rohana Mohamad bersama anak-anak menerima wang bantuan MAIDAM daripada Wan Harujan Sulaiman di Kampung Bukit Payong, Besut, Terengganu, kelmarin.

Balu kepada mangsa yang maut dihempap lori sendiri di Kampung Batu 13, Hulu Besut, minggu lalu menerima bantuan segera daripada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu (MAIDAM) Terengganu semalam.

Bantuan berjumlah RM1,000 kepada Rohana Mohamad, 35, disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif MAIDAM, Wan Harujan Sulaiman yang mengunjungi rumah keluarga itu di Kampung Bukit Payong dekat sini.

Dalam kejadian tersebut, mangsa Zuraimi Jusoh, 40, bersama dua anaknya, Mohd. Ikmal Hakim, 7, dan Amirul Hamdi, 5, dalam perjalanan untuk menghantar bekalan kayu potong ke sebuah kilang kayu berhampiran.

Bagaimanapun, ketika melalui jalan berbukit, lori dipandu Zuraimi mengalami masalah brek menyebabkan kenderaan itu gagal dikawal sebelum menuruni bukit dengan laju secara mengundur.

Dalam keadaan cemas itu, mangsa membuka pintu lorinya untuk melihat laluan sebelum dia tercampak keluar dari kenderaannya setelah bahagian belakang lorinya melanggar tiang lampu konkrit.

Kepala lori dipandunya telah menghempap pinggangnya menyebabkan dia mati di tempat kejadian manakala dua anaknya selamat.

Wan Harujan berkata, memandangkan Rohana mempunyai pengalaman berniaga, MAIDAM akan memberikan bantuan sebanyak RM5,000 untuk mengubahsuai rumahnya bagi dijadikan gerai makan.

Katanya, sebanyak RM1,000 lagi akan diberi kepada Rohana sebagai bantuan modal sebelum memulakan perniagaan gerai makan bagi menampung kehidupan bersama lima anak yang berumur dua hingga 11 tahun.

"Ini untuk memastikan dia dapat meneruskan kehidupan sebagai ketua keluarga meskipun ketiadaan suami supaya soal persekolahan dan kehidupan seharian dapat diteruskan seperti biasa," jelasnya.

Sementara itu, Rohana berkata, dia berharap dapat memanfaatkan bantuan yang diberi demi memastikan persekolahan tiga daripada lima anaknya itu tidak terganggu meskipun sudah kehilangan suami.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment