Saturday, May 21, 2011

Ahmad Said - Buktikan Kejaguhan di Trek Perlumbaan, Bukan di Jalan Raya

Geng Orang Muda memeriahkan sambutan Hari Belia Negara peringkat Terengganu di Dataran Astaka, Kuala Berang, Hulu Terengganu, semalam.

Mat Rempit dicabar menyertai sukan permotoran secara profesional bagi memenuhi minat mereka dan tidak 'membunuh diri' di jalan raya.

Bagi memenuhi minat dan melaksanakan cabaran itu kerajaan negeri tidak teragak-agak menyediakan peruntukan, kemudahan dan kelengkapan sekiranya mereka mahu membuktikan kejaguhan sebenarnya dengan kejayaan yang boleh disanjung.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata tidak guna hebat beraksi di jalan raya sehingga membahayakan nyawa diri dan orang lain.

Beliau menyatakan perkara itu berucap merasmikan Majlis Pelancaran Hari Belia Negara peringkat negeri di Padang Astaka Kuala Berang, di Kuala Berang, semalam.

Turut hadir, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Tengku Putera Tengku Awang; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah dan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat, Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Mohd Noor Othman; Adun Jabi, Ramlan Ali dan Pegawai Daerah Hulu Terengganu, Wan Mohamad Wan Ibrahim. Program selama dua hari itu mendapat sambutan hangat dengan kehadiran 10,000 orang dan ia dimeriahkan dengan pelbagai kegiatan yang menarik penglibatan golongan remaja.

Mengulas lanjut, Ahmad Said berkata, jika ramai golongan tersebut tampil menyertai sukan permotoran itu, Terengganu mungkin bakal melahirkan lebih ramai jaguh dalam sukan itu tidak lama lagi.

Jelasnya, kerajaan negeri sentiasa berusaha mencari jalan penyelesaian untuk membantu golongan muda agar tidak terjebak dalam kegiatan tidak berfaedah.

Beliau turut mengingatkan golongan belia pada masa kini perlu melengkapkan diri mereka dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran agar mampu bertahan dengan pengaruh-pengaruh negatif.

"Dalam aspek ini, persatuan belia memainkan peranan penting untuk menyediakan pelbagai aktiviti berfaedah kepada mereka," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan kerajaan negeri akan membina dua gelanggang futsal baru bagi setiap kawasan DUN di negeri ini untuk memudahkan golongan belia menjalankan aktiviti sukan itu.

Menteri Besar berkata pada masa ini oleh dikatakan setiap DUN sudah ada gelanggang futsal yang didirikan kerajaan bagi tujuan yang sama.

“Matlamat kerajaan setiap peti undi akan ada satu futsal untuk golongan belia bersukan,” katanya.
ketika berucap merasmikan Majlis Pelancaran Hari Belia Negara Peringkat Negeri Terengganu di Padang Astaka Kuala Berang, petang ini.

Gelanggang tersebut yang berharga antara RM100,000 hingga RM150,000 setiap satu akan dibina dalam tempoh terdekat ini.

Dalam perkembangan lain, beliau meminta pemimpin persatuan belia di negeri ini supaya merancang aktiviti yang berfaedah untuk golongan belia.

No comments:

Post a Comment