Wednesday, May 11, 2011

Isu Khalwat Pegawai WakilMRakyat PAS Gamatkan Sidang DUN Terengganu

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam gamat seketika apabila isu seorang pegawai wakil rakyat PAS dalam Parlimen Marang yang ditangkap berkhalwat dibangkitkan oleh Alias Abdullah (BN-Alur Limbat).

Ia bermula apabila Alias (gambar kanan) bangkit mengemukakan soalan tambahan kepada Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat (gambar kiri) tentang bentuk hukuman yang dikenakan ke atas pasangan berkenaan.

Malah ia turut menarik reaksi beberapa anggota Dewan dengan turut mencelah bertanya isu berkaitan khalwat termasuk Ramlan Ali (BN-Jabi) mengenai langkah mengatasi peningkatan kes dan Nawi Mohamad (BN-Hulu Besut) yang meminta perbandingan jumlah kes dengan negeri lain.

Bagaimanapun, Khazan ketika menjawab soalan lisan tersebut tersenyum apabila menyatakan rasa pelik dan terkejut mengapa isu khalwat menjadi topik pertama sidang DUN kali ini dan hanya ditanya oleh wakil kerajaan.

“Saya hairan mengapa pada hari ini isu berkenaan khalwat ini ditanya dan ia ditanya pula oleh wakil kerajaan sahaja manakala pihak di sebelah sana hanya diam.

“Biasanya isu macam ini mereka lebih banyak bertanya. Ini sama sendiri pula tanya dan jawab,” katanya.

Khazan memaklumkan, dalam kes pada 13 Mac lalu, tertuduh telah membayar denda RM1,800manakala pasangannya, seorang wanita Indonesia tidak membayar denda dan dihukum penjara.

Tambah beliau, kes tersebut didakwa atas kesalahan berkhalwat memandangkan ketika ditahan mereka berada dalam keadaan meragukan serta kenderaan berada di tempat sunyi dan gelap.

Menjawab soalan asal, Khazan memaklumkan dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini, sebanyak 139 kes khalwat dikesan manakala bagi kesalahan persediaan melakukan persetubuhan sebanyak 11 kes dilaporkan sehingga Mac lalu.

“Kita tidak membuat perbandingan secara khusus dengan negeri-negeri lain namun saya akui setiap negeri mempunyai kes seperti ini.

“Justeru itu, jabatan kita berusaha untuk menangani masalah berkenaan dengan pelbagai program yang dianjurkan di semua peringkat,” ujarnya.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment