Saturday, May 14, 2011

Kerajaan Negeri Belanja RM1.4j Balik Ke Mesir

Kerajaan negeri membelanjakan kira-kira RM1.4 juta bagi membiayai kos penghantaran balik para pelajar Terengganu ke Mesir setelah pergolakan di negara itu berakhir.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, jumlah itu merangkumi kos pembelian tiket penerbangan selain untuk urusan penghantaran.

Beliau memberitahu, proses itu membabitkan seramai 485 pelajar yang ditaja oleh Yayasan Terengganu, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (MAIDAM) Terengganu dan persendirian.

”Daripada jumlah, 271 orang ditaja oleh Yayasan Terengganu,” katanya sewaktu menjawab soalan Datuk Harun Taib (Pas-Manir) pada hari terakhir Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu di Kuala Terengganu, kelmarin (12 Mei 2011).

Ahmad Razif turut menjelaskan, kerajaan negeri sentiasa menghulurkan bantuan termasuk dalam bidang pendidikan kepada semua lapisan masyarakat, tanpa mengira parti.

“Kerajaan tak pernah bangkitkan soal siapa anak mereka. Dalam bidang pendidikan, kita tetap beri bantuan kepada mereka tak kira orang Pas atau UMNO,” katanya ketika menjawab soalan tambahan daripada Ramlan Ali (BN-Jabi).

No comments:

Post a Comment