Saturday, May 14, 2011

Kerajaan Terengganu Tarik Pelaburan RM2.3b Tahun Lalu

Kerajaan negeri berjaya menarik pelaburan bernilai RM2.3 bilion sepanjang tahun lalu yang meletakkan negeri ini di tangga keenam dari segi pelaburan tertinggi.

Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Kemudahan Awam negeri, Toh chin Yaw berkata, pelaburan langsung asing (FDI) pula mencatatkan nilai RM216.9 juta sepanjang tempoh tersebut.

Menurutnya, pada Januari tahun ini pula, sejumlah RM213 juta dilabur di negeri ini dan ia mencatatkan peningkatan berbanding RM7.7 juta pada bulan berikutnya.

"Untuk tahun ini, setakat ini sebanyak RM220 juta telah dilabur yang mampu menyediakan 184 peluang pekerjaan,” katanya ketika menggulung perbahasan pada Sidang Dewan Undangan Negeri di Kuala Terengganu, Rabu (11 Mei 2011) lalu.

Beliau memberitahu, kerajaan negeri sedang berusaha untuk merancakkan lagi kegiatan pelaburan tahun ini termasuk perancangan membangunkan kawasan seluas 15.6 hektar di taman perindustrian Wakaf Tapai, Marang.

Selain itu jelasnya, empat syarikat akan mengemukakan cadangan untuk melibatkan diri dalam industri penapisan minyak di negeri ini.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment