Saturday, May 14, 2011

Wanita Tidak Takut Pergaut

Kejayaan menggagalkan cubaan seorang lelaki meragut beg tangannya dua tahun lalu membuatkan Safiah Yusof, 44, membulatkan tekad mengejar peragut melarikan beg tangannya sejauh kira-kira satu kilometer sehingga dia beberapa kali nyaris terbabas di bandar ini, malam kelmarin.

Sambil menjerit ‘penyamun’ dan membunyikan hon bertalu-talu, Safiah mengejar peragut yang merampas beg tangan mengandungi wang tunai RM250, seutas rantai tangan dan telefon bimbit yang diletakkan dalam bakul motosikalnya, ketika dia berseorangan ke bandar ini untuk membeli barangan dapur kira-kira jam 8 malam.

"Mana tidak geramnya, wang tunai yang saya simpan untuk membeli peralatan dapur dilarikan peragut. Ini kali kedua saya menjadi mangsa ragut.

“Kejadian pertama pada dua tahun lalu apabila beg tangan saya cuba diragut berhampiran rumah, bagaimanapun gagal selepas saya berjaya menendang motosikal dinaiki peragut itu,” katanya ketika ditemui di sini, kelmarin.

Menceritakan kejadian ragut itu, Safiah yang tinggal di Kampung Bukit Chatak, di Dungun, berkata dia menunggang motosikal membeli peralatan dapur dan setibanya di Kampung Alur Tembesu, penunggang dari arah belakang menghampiri motosikalnya sebelum meragut beg tangan.

Katanya, dia tidak menyangka bagaimana dia menjadi berani mengejar peragut sebelum berhenti selepas menyedari topi keledarnya tercabut dan takut ditahan polis.

Berikutan kejadian itu, mangsa kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dungun kira-kira jam 9 malam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan kejadian itu.

No comments:

Post a Comment