Friday, June 10, 2011

Fama Wujudkan Pasar Tani Khas Untuk Wanita?

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) negeri merintis pelaksanaan pasar tani khas untuk wanita di Telemong di bermula Jumaat lalu.

Pengarah FAMA negeri, Hasan Jusoh berkata, sejumlah 41 tapak disediakan dan buat permulaan, seramai 30 peniaga wanita terutama penduduk setempat mengambil peluang itu.

''Pasar tani itu mungkin akan diperluaskan jika ia terus mendapat sambutan memberangsangkan daripada wanita terutamanya ibu tunggal bagi meningkatkan sumber ekonomi mereka.

"Pasar tani ini merupakan jalinan kerjasama di antara FAMA, AIM (Amanah Ikhtiar Malaysia) dan Mara (Majlis Amanah Rakyat) dalam membantu golongan wanita menambah pendapatan keluarga mereka," katanya.

Beliau memberitahu Utusan Malaysia semalam, pihaknya tidak menolak kemungkinan untuk mewujudkan pasar tani khas itu disetiap daerah di negeri ini.

"Jika tak dapat buat pasar tani pun, kita akan cuba cari kaedah atau program lain untuk membantu golongan ini (wanita)," katanya.

Tambah beliau, FAMA sentiasa membantu dalam memberi pendedahan kepada mana-mana individu terutamanya kaum ibu yang mahu berniaga bagi membantu menjana pendapatan keluarga mereka.

"Wanita terutamanya dari pantai timur memang sudah sinonim dengan budaya berniaga. Jadi, kita berharap agar mereka dapat memanfaatkan peluang seperti berniaga di pasar tani khas," katanya.

No comments:

Post a Comment