Friday, June 10, 2011

Jangan Teroka Tanah Secara Haram - Ahmad Said

Tindakan tegas terhadap peneroka tanahg haram.

Kerajaan negeri memberi amaran, termasuk penjawat awam agar menghentikan penerokaan tanah secara haram yang dikesan masih berlaku di setiap daerah di negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said menegaskan, beliau turut mengarahkan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri mengeluarkan pekeliling mengenainya bagi memastikan tiada penjawat awam tidak terbabit dengan kegiatan itu.

Menurut Menteri Besar, sehingga permohonan tanah haram ditutup pada 31 disember 2006 kerajaan menerima 9,916 permohonan dan pencapaian penyelesaian adalah 97.73 peratus, kini hanya 225 kes belum selesai dan akan selesai dalam sedikit masa lagi.

“Daerah paling banyak berbaki kes tanah haram ialah daerah Marang (40 kes) dan Hulu Terengganu (58 kes) manakala Besut (5), Dungun (6), Kuala Terengganu (3) dan Kemaman (2),” katanya.

“Orang ramai diingatkan tidak menceroboh tanah kerajaan dan bagi penjawat awam mereka boleh dikenakan tindakan disiplin jika terbabit,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco di Wisma Darul Iman kelmarin.

Menurutnya, pihak berkuasa negeri tidak akan teragak-agak mengambil tindakan ke atas mereka yang terbabit sekiranya masih enggan mematuhi larangan itu.

''Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda RM10,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali,'' katanya

Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah.

Ahmad Said mengakui gejala itu masih berlaku di setiap daerah di Terengganu dan walaupun jumlahnya tidak serius, ia jelas merupakan kesalahan yang tidak boleh dimaafkan.

Katanya, aktiviti penerokaan tanah haram banyak berlaku di kawasan sempadan seperti di Besut namun ia agak terkawal dan penguatkuasaan sentiasa memantau keadaan dan berharap selepas ini tidak ada lagi kes penerokaan tanah haram yang baru.

No comments:

Post a Comment