Friday, July 8, 2011

Bolasepak - Kuasa Pantai Timur Juarai Liga Super, Piala FA

Pemain Kelantan meraikan kejayaan menjuarai Liga Super 2011 selepas mengalahkan Sabah 2-1 di Stadium Likas, Kota Kinabalu, malam Rabu lalu. - Gambar Utusan

Hanya Piala Malaysia belum ditentukan siapa juaranya!

Tahun 2011 membawa rahmat kepada negeri Pantai Timur dalam konteks bolasepak negara apabil Kelantan berjaya muncul juara Liga Super buat julung kali sementara Terengganu pula berjaya meraih kejuaraan dengan menewaskan Kelantan.

Apapun, Pahang menerima nasib malang apabila akan bermain pada Liga Perdana pada musim depan selepas prestasi terburuk pada pertengahan dan akhir musim.

Jaringan tunggal Kedah menerusi Muhammad Fiqry Md Isa meranapkan impian Pahang untuk mencari gol kemenangan di Stadium Darul Makmur malam kelmarin.

Dengan kekalahan tersebut, Pahang sekaligus mengesahkan diri akan mengiringi Perlis ke saingan Liga Perdana musim depan.

Kelantan menjadi juara selepas mengutip mata berharga dengan menumpaskan Sabah 2-1 pada perlawanan akhir musim 2011 di Stadium Likas, Kota Kinabalu, malam kelmarin (Rabu malam, 6 Julai 2011).

Kelantan, yang meraih Piala Sumbangsih 2011, berjaya menafikan juara bertahan Selangor dengan perbezaan empat mata manakala Terengganu berjaya menduduki tangga kedua liga dengan 53 mata.

Peledak utama Red Warriors, Noorshahrul Idlan Talaha muncul wira pasukannya apabila menjaringkan kedua-dua gol pada minit ke-5 dan ke-71.

Selepas jaringan kedua itu, Kelantan yang hanya menantikan wisel penamat dibunyikan, cemas apabila Sabah bangkit memberi tentangan dengan memperoleh gol menerusi Razlan Otoh, minit ke-76.

Kejayaan Kelantan itu sekaligus bagaikan kejayaan misi membalas dendam buat negeri Cik Siti Wan Kembang apabila sekadar menjadi naib juara Liga Super musim lalu dan secara automatik layak menempah slot beraksi pada Piala AFC 2012.

Selaku juara Liga Super, Kelantan bakal mendapat hadiah wang tunai RM500,000 sementara naib juara mendapat RM300,000 dan majlis penyerahan diadakan di Wisma FAM, Kelana Jaya, hari ini.

Terengganu muncul naib juara liga setelah berpesta gol 6-2 ke atas Felda United pada aksi di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) Kelana Jaya sementara Selangor terpaksa berpuas hati di tempat ketiga setelah seri tanpa jaringan menentang Perak di Stadium Perak, Ipoh.

No comments:

Post a Comment