Friday, August 19, 2011

Nenek di Losong Lebai Salleh Perlukan Bantuan Segera

Kudrat yang dianugerah Ilahi lebih 10 tahun lalu untuk menjaga lapan orang cucu ditarik dalam sekelip mata, membawa keperitan buat ibu beranak empat ini.

Rahmah Abu Bakar, 70 yang hanya mampu terlantar di rumahnya kini bagaimanapun pasrah dengan dugaan Allah s.w.t. apabil terpaksa mengharapkan cucunya pula untuk menjaga makan dan minumnya.

“Kalau cucu pergi sekolah, anak makcik, Mohd Lazim Abdul Rahman, 50 yang tinggal di Kampung Bukit Diman, Kuala Berang datang setiap hari untuk menguruskan mak cik.

“Anak ada empat tetapi tiga daripadanya sudah meninggal dunia, sebab itu saya terpaksa bergantung pada anak lelaki yang seorang ini serta lapan orang cucu hasil perkahwinan dua orang anak perempuan saya.

“Tetapi semua cucu yang makcik bela ada tinggal di sini, dapatlah mereka menjaga mak cik kalau Lazim tidak ada kerana dia pun ada kerja lain juga yang harus dibuat,” katanya.

Katanya, segala urusan perbelanjaan diuruskan Lazim, walaupun Rahmah mendapat bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) hanya cukup untuk perbelanjaannya sebulan.

Sementara itu, dalam waktu sama, Kasut You turut menghulurkan derma kepada Rahmah sebagai persiapan menyambut Aidilfitri yang datang sendiri melihat keadaannya.

Sinar Harian

No comments:

Post a Comment