Tuesday, September 27, 2011

2 Pasukan Berlumba Dalam Pusingan Kelayakan Piala Monsun 2011

Pasukan Tentera Laut DiRaja Malaysia yakin dengan latihan dan persediaan yang gigih untuk menghadapi cabaran di Malaysian Match Racing Championship (MMRC) yang akan berlansung pada 7-10 Oktober di Pulau Duyong Terengganu.

Sejak penubuhan MMRC pada tahun 2006 lagi, kedua-dua pasukan ini MAF 1 dan MAF 2 telah memasuki pertandingan ini, pengemudi bagi setiap pasukan Mohd Zaidi Md Amin dan Mohd Masyuri Rahmat melahirkan rasa yakin akan kebolehan pasukan masing-masing tahun ini.

"Saya memilih pelayar terbaik dari semua tiga divisyen angkatan tentera pada awal tahun ini, dan sejak itu kami telah memulakan latihan menggunakan Platu Farr 25, kapal layar 25 kaki yang terdapat di Pangkalan Tentera Laut Lumut 25," kata Mohd Zaidi.

Sejak mula belayar pada tahun 1995, beliau menambah bahawa krew tahun agak baru dalam match racing dan memerlukan latihan yang merangkumi kemahiran dan asas teknikal yang diperlukan untuk bersaing dalam Kejohanan Match Racing Malaysia. "Kami sedang bekerja keras, melatih dengan pasukan MAF2 yang dikemudi oleh Mohd Masyuri.

"Kami telah memperuntukkan lebih banyak masa untuk berlatih berbanding tahun lepas, kami telah telah mula menyediakan diri sejak awal Mei lagi untuk Kejohanan Match Racing Malaysia tahun ini. Setelah bertanding dalam lima edisi yang lalu, saya kini menyedari bahawa semangat berpasukan adalah kunci untuk berjaya dalam pertandingan ini, "tambah Mohd Masyuri yang melihat Penasihat Piala Monsun Datuk Peter Gilmour sebagai inspirasi beliau untuk berjaya.

Tidak asing kepada MMRC, Mohd Masyuri merasakan dia mempunyai kelebihan ke atas ketua pasukan MAF2, Mohd Zaidi. Bagaimanapun beliau sedar bahawa juara bertahan Jeremy Koo dan pasukannya akan berkuat kuasa untuk mempertahankan gelaran juara, tidak lupa juga juara MMRC 2009 Hazwan Hazim yang akan kembali untuk memperbaiki kedudukan ke-3 pada tahun lepas.

Kejohanan Match Racing Asia akan mengikuti Kejohanan Match Racing Malaysia pada 12-15 Oktober, dengan kedua-dua pemenang mendapat tempat untuk bersaing dalam Piala Monsun, yang merupakan pusingan akhir Jelajah Match Racing Dunia yang diadakan pada 22 - 27 November, di Pulau Duyong, Kuala Terengganu.

No comments:

Post a Comment