Wednesday, September 21, 2011

Kekalahan Kepada T’Team Punca K Devan Letak Jawatan?

Pemain T-Team, Mohd. Norfarhan Muhammad (dua dari kiri) diasak dengan tiga pemain Selangor dalam saingan Piala Malaysia di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

K. Devan meletak jawatan sebagai jurulatih bola sepak Selangor berkuat kuasa semalam, berikutan aksi hambar Gergasi Merah Kuning itu sepanjang kempen tahun ini.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) Datuk Hamidin Amin yang dihubungi semalam mengesahkan peletakan jawatan Devan itu.

Semalam, Hamidin berkata tindakan drastik atau rombakan menanti Selangor selewat-lewatnya menjelang menentang Polis Diraja Malaysia (PDRM), Sabtu ini gara-gara kekalahan 1-2 kepada T-Team dalam Kumpulan D Piala Malaysia 2011, kelmarin.

Perkara itu bakal diputuskan dalam mesyuarat khas Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) dengan tumpuan juga terarah kepada kedudukan jurulatih Merah Kuning, K. Devan. Selangor kini pada tangga ketiga kumpulan dan hanya mengumpul empat mata dan semakin cemas dalam memburu tempat ke suku akhir.

Pengumuman ini bagi sesetengah pihak tidak mengejutkan tetapi bagi yang lain tertanya-tanya apakah K Devan sahaja yang menyebabkan masalah kepada Selangor?

Kekalahan dua kali kepada T’Team, iaitu di Kuala Terengganu dan di Stadium Shah Alam Sabtu lalu bagi saingan Piala Malaysia mungkin turut mempengaruhi keputusan K Devan.

Pada perlawanan Liga Super sebelum ini di antara pasukan T’Team di Shah Alam pada 19 Mei 2011 menyaksikan Selangor tewas 2-0 dan ketika itu Selangor sebagai pendahulu liga. Perlawanan di Stadium Ismail Nashiruddin Shah, Kuala Terengganu pada 9 Spril 2011 bagi piala yang sama Selangor tumpas 2-0.

Bagi Piala Malaysia pula, perlawanan pada 17 September 2011 di Shah Alam menyaksikan Selangor tumpas 1-2 dan sebelum itu pada 8 September 2011 di Kuala Terengganu, T’Team mengatasi Selangor dengan 1-0.

Pada awal musim, jurulatih T’Team, Yunus Alif diberikan amaran dan dikatakan akan digugurkan daripada melatih T’Team selepas kalah mengejut kepada beberapa pasukan kerdil pada Piala Liga Malaysia.

Malah, kes Yunus ini mendapat liputan meluas media dan beliau turut ‘digantung’ satu perlwanan sebelum dikembalikan tugas beliau.

Lebih teruk ketika itu pengurusan T’Team diminta digantikan.

Malah Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said turut memberikan amaran kepada T’Team memperbaiki mutu permainan atau menghadapi rombakan kepada pasukan.

Semalam, permohonan Devan untuk meletak jawatan sebagai jurulatih itu diterima sebulat suara anggota jawatankuasa FAS yang mengadakan mesyuarat khas semalam, katanya.

Beliau berkata, teraju utama pasukan itu kini diambil alih penolong jurulatih P. Maniam.

Selangor gagal memenangi sebarang piala sepanjang tahun ini, selain berdepan kemungkinan tersingkir awal dalam kempen Piala Malaysia kali ini.

Devan menjadi jurulatih bola sepak Selangor dari Oktober 2008

No comments:

Post a Comment