Friday, September 30, 2011

Karnival di 7 Daerah Sempena Piala Monsun

Piala Monsun telah sentiasa menjadi lebih daripada sekadar acara pelayaran. Ia adalah satu cara untuk mencapai rakyat Terengganu, membantu dalam kewangan mereka dengan mewujudkan peluang pekerjaan dan membawa masuk lebih banyak perniagaan terutamanya semasa musim tengkujuh dan mendedahkan warisan kebudayaan negeri kepada pelancong tempatan dan asing.

Begitulah visi asal di sebalik Karnival Monsoon. Ia juga tentang kegembiraan bersukan dan membawa rakyat bersama-sama. Itulah sebab di sebalik kejayaan Karnival Monsoon tahun lepas.

Karnival Monsoon tahun ini akan bermula pada September-30 - 1 Oktober 2011, dengan pelbagai akitiviti menarik setiap hujung minggu bagi seluruh keluarga. Antara aktiviti-aktiviti yang adalah pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, sukaneka, pertandingan kuiz, permainan tradisional dan pertandingan karaoke 'Monsun Fest Idol 2011'.

Aktiviti baru tahun ini adalah sesi dan klinik pelayaran, termasuk demonstrasi kayak. Orang ramai juga boleh mencuba cuba akitiviti pelayaran ini di bawah pengawasan profesional terlatih.

"Di samping pertandingan kayak adan perahu panjang peringkat kebangsaan, di antara aktiviti tambahan pada edisi terakhir kempen promosi ini yang akan berlangsung semasa Piala Monsun 2011, akan menonjolkon aktiviti 'sukan' untuk seluruh keluarga seperti bola sepak pantai 3 sebelah, bola jaring pantai 3 sebelah, dan bahkan juga Muay Thai yang akan dipertandingkan" ujar Abdul Aziz Abdul Rahman, Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Terengganu.

Karnival Monsoon akan bermula di Kemaman pada hujung minggu ini dari 30 Sept-1 Okt, diikuti dengan Pantai Teluk lipat di Dungun (Oct 14-15), Muara Sungai Marang (Oct 21-22), Pantai Bukit Keluang di Besut (Oct 28-29) , Rhu 10 Pantai di Setiu (Nov 4-5), Kuala Berang Waterfront di Hulu Terengganu (Nov 11-12) dan akhirnya Ri-Yaz Heritage Marina Resort & Spa di Kuala Terengganu (22-27 Nov) sempena Piala Monsun.

"Sebab di sebalik kempen ini 7 daerah adalah untuk memastikan tiada siapa yang merasakan ketinggalan dari perayaan. Tahun ini juga, terdapat tumpuan yang lebih besar ke atas aktiviti berasaskan air seperti demonstrasi pelayaran, pameran dan klinik kayak, selaras dengan rancangan pembangunan Kementerian untuk pelayaran" mengulas Aziz.

Beliau juga menambah, "Kami sedang bekerjasama dengan Pegawai Daerah dan jabatan yang berkenaan untuk memastikan semuanya berjalan lancar semasa Karnival Monsoon"

No comments:

Post a Comment