Friday, September 30, 2011

Polis Hidu Gerakan Curi Motosikal di Masjid, Surau

Taktik kotor dua lelaki termasuk seorang remaja bawah umur yang menjadikan masjid dan surau di sekitar daerah ini sebagai ‘port’ mencari rezeki sambilan dengan mencuri motosikal terbongkar setelah kedua-dua mereka ditahan pada 13 Ogos lalu.

Bukan itu sahaja, kedua-dua sahabat itu yang dipercayai aktif menjalankan kegiatan tidak bermoral ini sejak Ogos tahun lalu turut menerima pembalasan apabila mereka dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di Kuala Terengganu, kelmarin atas tiga pertuduhan kerana mencuri kenderaan bermotor.

Tertuduh, Aiman Alias, 22, dari Kampung Pengkalan Arang, Kuala Terengganu dan rakannya, seorang remaja bawah umur, iaitu 17 tahun, dari Kampung Gong Pauh, Jalan Kuala Berang, memilih untuk mengaku bersalah atas ketiga-tiga pertuduhan yang dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Majistret Noradila Ab Latif.

Akibat pengakuan bersalah bagi ketiga-tiga pertuduhan itu, Aiman dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan manakala rakannya yang masih di bawah umur itu diperintah menjalani pemulihan di Sekolah Tunas Bakti, Jerantut, Pahang selama dua tahun.

Berdasarkan pertuduhan pertama, kedua-dua tertuduh pada 21 April lalu kira-kira jam 8.30 malam hingga 9 malam bertempat di tempat letak motosikal Masjid Wakaf Tembesu, Kuala Terengganu telah mencuri sebuah motosikal Honda milik Wan Mohd Rifdi Wan Talib, 22.

Manakala bagi pertuduhan kedua, kedua-dua mereka didakwa telah mencuri sebuah motosikal Honda milik Wan Abd Halim Wan Long @ Wan Abdullah, 42, di tempat letak motosikal di Surau Haji Yahya, Kampung Kubang Badak, Kuala Terengganu antara jam 8.30 malam hingga 9.30 malam, pada 31 Ogos tahun lalu.

Bagi pertuduhan ketiga pula, mereka didapati telah mencuri sebuah motosikal Honda milik Ahmad Hilmy Hashim, 42, di tempat letak motosikal Masjid Padang Nenas, Kuala Terengganu antara jam 8.30 malam hingga 8.50 malam pada 6 Oktober tahun lalu.

Sinar Harian

No comments:

Post a Comment