Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (tengah) memegang logo baru Maybank bersama Pengerusi Maybank Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor (kiri) dan Presiden Maybank Datuk Seri Wahid Omar selepas melancarkan logo tersebut di Menara Maybank di Kuala Lumpur, semalam.
Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak meminta syarikat telekomunikasi supaya mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus kepada pengguna ke atas produk tambah nilai dan pek permulaan kerana keputusan itu kini dilihat membebankan rakyat.
Najib berkata, keputusan itu yang diambil sendiri oleh syarikat telekomunikasi merupakan satu keputusan yang tidak popular selepas beliau mengambil kira pandangan dan maklum balas daripada para pengguna.
Menurutnya, fokus utama ketika ini sepatutnya untuk mengurangkan beban rakyat dan bukannya mengambil keputusan untuk menambah beban itu.
"Saya dah dapat banyak reaksi dan maklumat timbal balas dari orang ramai bahawa langkah yang dibuat oleh syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna adalah suatu yang tidak popular dan sukar diterima oleh rakyat.
"Saya berharap syarikat telekomunikasi dapat kaji semula langkah ini kerana hari ini kita hendak kurangkan beban kepada rakyat."
"Kini rakyat terpaksa menanggung kos perbelanjaan serba-serbi dan ada sesetengah bahan makanan sudah bertambah harga, kita hendak kurangkan bebanan pada rakyat," katanya ketika ditemui pemberita selepas melancarkan logo baharu Maybank di Menara Maybank semalam.
Najib berkata, kerajaan tidak pernah meluluskan apa-apa berkenaan caj cukai 6 peratus itu sebaliknya ia dibuat oleh syarikat telekomunikasi sendiri.
"Kita tidak pernah luluskan, keputusan dibuat pihak syarikat telekomunikasi sendiri tanpa campur tangan kerajaan," katanya.
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, berkata demikian sebagai mengulas satu kenyataan bersama syarikat telekomunikasi yang mengumumkan caj perkhidmatan akan dikenakan kepada produk-produk prabayar bermula Khamis depan.
Menurut kenyataan itu, cukai perkhidmatan bukan sesuatu yang baru, namun sejak perkhidmatan prabayar diperkenalkan pada 1998 cukai berkenaan diserap oleh syarikat telekomunikasi.
Langkah itu diambil bagi memastikan perkhidmatan prabayar mudah alih kekal kompetitif berikutan kadar panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) prabayar adalah tinggi berbanding pasca bayar.
Dengan mengenakan cukai perkhidmatan 6 peratus terhadap perkhidmatan prabayar, pelanggan yang membeli tambah nilai RM10 perlu membayar RM10.60, yang mana 60 sen adalah merupakan cukai perkhidmatan.
Sementara itu, Maybank melancarkan logo baru yang menampilkan ikon Harimau Malaya dengan lebih jelas selari dengan matlamat Maybank yang mahu berkembang sebagai syarikat perbankan bertaraf global.
No comments:
Post a Comment