Saturday, October 1, 2011

15,0000 Ekor Ikan DiLepaskan di Sungai Leban, Tasik Kenyir

Jabatan Perikanan Negeri melepaskan sebanyak 15,000 ekor ikan di Sungai Leban, di Tasik Kenyir, kelmarin sebagai salah satu usaha dalam memastikan populasi spesis ikan air tawar tidak pupus sekali gus sebagai tujuan pemuliharaan serta pemeliharaan.

Pengarah Perikanan Malaysia Negeri Terengganu, Zakaria Ismail berkata, spesis ikan dilepaskan itu merangkumi empat spesis ikan asli utama iaitu Kelah, Lampam, Kerai serta Tenggalan dan pihaknya juga sentiasa optimis dalam menjalankan usaha atau langkah pengurusan sumber perikanan darat secara berterusan.

“Program ini diharapkan dapat meningkatkan dan mengekalkan populasi semula jadi ikan di perairan tempatan khususnya Tasik Kenyir yang sememangnya terkenal sebagai destinasi pelancongan. Malah, ia juga bagi mengelakkan spesies ikan air tawar asli tempatan diancam kepupusan.

“Menyentuh konteks ini, kecaknaan dan sikap prihatin orang awam juga merupakan elemen utama kerana kesedaran masyarakat terhadap kepentingan pemeliharaan sumber ikan darat membantu spesies ikan air tawar asli ini tidak terancam atau pupus,” katanya.

Menurutnya, antara pendekatan digunakan dalam mewujudkan kesedaran orang ramai ialah dengan membawa jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung untuk turut sama menyertai program sebagaimana diadakan itu, bagi memberi pendedahan kepada mereka termasuklah mengenai kaedah pengurusan sumber perikanan darat dengan lebih sempurna.

“Ilmu dan kemahiran ditimba barisan kepimpinan di peringkat kampung ini diharapkan dapat ‘dipanjangkan’ kepada penduduk kampung masing-masing, hingga akhirnya semua lapisan masyarakat mempunyai kesedaran kepentingan pemeliharaan sumber ikan darat ini,” katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu Program Pelepasan Umum melibatkan pelepasan ikan dan benih ikan di Sungai Leban, di sini, kelmarin yang turut mendapat kerjasama beberapa agensi kerajaan serta swasta iaitu Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Pejabat Daerah Hulu Terengganu dan Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Menurutnya, serentak dengan itu juga pihaknya turut membawa peserta rombongan ke Santuari Kelah di Sungai Petang bagi membolehkan semua yang terlibat belajar dan mengetahui kaedah betul menjaga kawasan yang menjadi habitat semula jadi serta lokasi pembiakan ikan.

No comments:

Post a Comment