Saturday, October 1, 2011

Pegawai Khidmat Pelanggan di Balai Polis Terpilih

Sidang media selepas majlis Ramah Mesra Aidilfitri MCPF turut dihadiri Razif sebagai Pengerusi MCPF Terengganu.

Pegawai Khidmat Pelanggan akan ditempatkan di beberapa balai polis terpilih di Terengganu mulai awal tahun depan dalam usaha meningkatkan mutu perkhidmatan kepada masyarakat.

Ketua Polis Negeri, Datuk Jamshah Mustapa berkata, selain itu, balai polis berkenaan juga akan dilengkapi dengan sistem nombor elektronik bagi memudahkan segala urusan dilayan mengikut giliran.

Katanya, langkah itu diambil sejajar dengan perkembangan semasa selain untuk meningkatkan lagi mutu perkhidmatan dan memberikan keselesaan kepada orang ramai yang berurusan dengan pihak polis.

"Kami akan cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik walau dalam apa jua bentuk laporan yang dibuat oleh orang ramai,'' katanya selepas majlis Ramah Mesra Aidilfitri Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Terengganu di Balai Polis Gong Badak di Kuala Terengganu Sabtu lalu.

Perasmian majlis tersebut disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri yang juga Pengerusi MCPF Terengganu Ahmad Razif Abdul Rahman.

Jamshah berkata, orang ramai boleh membuat laporan di mana-mana balai polis dan tindakan susulan akan dilaksanakan secepat mungkin.

"Mengenai dakwaan ada sesetengah balai polis tidak mahu menerima laporan yang dibuat oleh orang ramai ia mungkin berlaku sedikit salah faham dan merupakan kes terpencil,'' katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, kerjasama orang ramai dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) amat diperlukan dalam usaha membanteras kegiatan jenayah.

Katanya, pada masa ini kes-kes jenayah yang berkaitan curi motosikal, ragut serta rogol di negeri ini menurun dari semasa ke semasa dan diharapkan ia turun kepada angka sifar.

No comments:

Post a Comment