Saturday, October 1, 2011

Boleh Ugut Timbalan Pendakwa Raya Untuk 'Suka-Suka'?

Polis berjaya menyelesaikan kes seorang Timbalan Pendakwa Raya wanita yang diacu dengan pistol dalam kejadian Ahad lalu ekoran tertangkapnya seorang lelaki tidak siuman di Kuala Ibai di Kuala Terengganu, kelmarin.

Lelaki berusia 48 tahun dan merupakan bekas guru itu ditangkap di rumahnya kira-kira pukul 5 petang.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustafa berkata, polis turut merampas sepucuk pistol mainan, cermin mata dan sebuah motosikal yang digunakan dalam kejadian itu.

Beliau memberitahu, suspek ditahan reman selama empat hari bermula semalam dan pihaknya menyiapkan kertas siasatan sebelum diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan lanjut.

Jamshah berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah serta Seksyen 36 Akta Senjata Api.

"Dengan tertangkap lelaki itu, kita berjaya selesaikan kes tersebut. Berdasarkan rekod perubatan selain disahkan oleh keluarganya, suspek menghadapi masalah jiwa," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) di Kuala Terengganu, semalam.

Menurutnya, suspek disahkan terbabit dalam kejadian itu berdasarkan pengakuannya sendiri selain pengesahan mangsa.

Berdasarkan siasatan polis, jelas beliau, suspek tidak mempunyai sebarang motif ketika melakukan kejadian itu dan ia bertindak secara spontan.

"Hasil soal siasat mendapati suspek telah membeli pistol mainan tersebut pada hari kejadian dan dia melakukan perbuatan itu hanya untuk suka-suka, tiada niat lain," ujarnya.

Jamshah turut memuji sikap dan kesedaran masyarakat memberi maklumat kepada polis sehingga membawa kepada penangkapan suspek.

Ahad lalu, seorang Timbalan Pendakwa Raya wanita berusia 39 tahun cemas apabila diacukan pistol oleh seorang lelaki tidak dikenali ketika mangsa berada di dalam kereta di persimpangan lampu isyarat Jalan Sultan Ismail di Kuala Terengganu.

Kejadian berlaku pukul 11 pagi sewaktu mangsa bersama anak perempuannya yang berusia 14 tahun dalam perjalanan ke sebuah farmasi sebelum dihampiri suspek yang menunggang motosikal.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment