Saturday, November 12, 2011

4 Bengkel Projek ATOM Sedang Disiapkan di Terengganu

Sebanyak 53 bengkel kenderaan projek Pemodenan Bengkel Automotif dikenali sebagai ATOM akan siap sebelum akhir tahun ini melebihi sasaran 50 bengkel setahun, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata daripada jumlah itu 10 bengkel telah pun siap manakala 43 lagi masih dalam proses pengubahsuaian.

Bengkel yang dalam proses pengubahsuaian ialah di Pulau Pinang (14), masing-masing enam di Kedah dan Selangor, empat tiap satu di Terengganu dan Pahang, Perak (3), dua di Johor dan juga Melaka dan masing-masing satu di Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan,"Katanya, 10 bengkel itu ialah lima di Pulau Pinang, tiga di Johor dan masing-masing satu di Kuala Lumpur dan Selangor.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan bengkel projek Atom, Speedlodge Auto Services, di Kuala Lumpur semalam.

Ismail Sabri berkata Atom merupakan program di bawah Aktiviti Utama Ekonomi Negara (NKEA) untuk memoden dan mentransformasikan sektor industri khidmat selenggara dan pembaikan automotif yang bertaburan serta tidak tersusun.

Beliau berkata projek ini dijangka dapat membantu meningkatkan Pendapatan Negara Kasar (GNI) kepada RM1.1 bilion setahun dan memberi lebih 9,000 peluang pekerjaan menjelang tahun 2020.

Katanya, kerajaan memperuntukkan RM30 juta tahun ini sebagai pinjaman mudah sehingga RM100,000 kepada setiap pemilik bengkel yang terpilih menyertai projek Atom ini.

Pinjaman katanya akan diselenggara oleh Bank Rakyat dengan faedah pinjaman tiga peratus kepada bengkel yang memenuhi kriteria tertentu seperti beroperasi sekurang-kurangnya dua tahun.

No comments:

Post a Comment