Friday, November 4, 2011

Kafetaria Jabatan Kerajaan, Universiti Disaran Sertai Program Menu Rakyat 1Malaysia

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menyarankan kafetaria di jabatan kerajaan serta universiti agar menawarkan Menu Rakyat 1Malaysia bagi menarik lebih ramai pelanggan untuk jangka panjang.

Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe berkata Program Menu Rakyat 1Malaysia menguntungkan pengusaha premis berikutan tawaran harga berpatutan selain makanan berkualiti.

Tan berkata sehingga 25 Okt lepas, sebanyak 1,039 kedai makan dan restoran menyertai Program Menu Rakyat 1Malaysia di seluruh negara.

Setakat ini, Perak mencatat jumlah terbanyak iaitu 147 diikuti Selangor (142), Terengganu (123), Kedah (110), Pahang (103), Sarawak (64), Pulau Pinang (60), Johor (53), Sabah (52), Kuala Lumpur (46), Kelantan (44), Melaka (40), Negeri Sembilan (36), Perlis (14), Labuan (tiga) dan Putrajaya (dua).

"Keuntungan yang kita lihat di sini bukanlah melalui kenaikan harga, namun keuntungan yang lebih boleh didapati daripada jumlah pengunjung ramai yang datang ke restoran yang menawarkan menu 1Malaysia ini," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Restoran Do Re Mi Chicken Rice di Selayang Baru, yang menawarkan Menu Rakyat 1Malaysia, semalam.

Pada lawatan itu, beliau turut menikmati kualiti makanan yang dijual kepada rakyat pada harga RM4 untuk makanan tengah hari dan RM2 untuk sarapan.

Tan berkata makanan yang ditawarkan restoran menu 1Malaysia juga seimbang merangkumi sayuran, protein (daging atau ayam), karbohidrat (nasi) serta minuman.

"Berikutan sambutan menggalakkan, kerajaan meletakkan sasaran pada 2012 untuk mencapai sebanyak 3,000 buah restoran dan kedai makan yang akan menawarkan menu 1Malaysia.

"Kerajaan juga telah meletakkan sasaran baru sebanyak 1,200 buah kedai makan dan restoran menu 1Malaysia sehingga akhir tahun berbanding 1,000 sasaran sebelum ini," katanya.

No comments:

Post a Comment