Friday, November 4, 2011

Nelayan Impikan Rumah Selesa Hasil Kewujudan Tabung Khas

Tabung Khas Perumahan Nelayan yang diumumkan dalam Belanjawan 2012 merupakan hadiah istimewa kerajaan buat nelayan di negara ini.

Pengerusi Persatuan Nelayan Negeri Terengganu (PENENTU) Tuan Kechik Tuan Husain pula berkata tabung khas perumahan itu memberi manfaat besar kepada kehidupan nelayan, malah lebih pentingnya kepada proses pembesaran anak-anak nelayan yang diharap akan mengubah nasib keluarga mereka kelak.

"Kita menyokong penuh usaha kerajaan ini dan berharap biarlah agihannya telus dan semua nelayan mendapat manfaatnya sebab rata-rata nelayan kita daif dan rumah pun ala kadar sahaja," katanya.

Pengerusi Persatuan Nelayan Negeri Pahang (PENERPA) Zulkiflee Md Yusof pula berkata penubuhan tabung khas perumahan nelayan itu membuktikan bahawa masyarakat nelayan tidak pernah dipinggirkan kerajaan.

"Terima kasih banyak-banyak kepada kerajaan kerana mengumumkan satu berita gembira kepada masyarakat nelayan. Sebelum ini kami selalu dengar peneroka Felda sahaja yang dapat rumah, tanah, tapi dalam bajet kali ini, Alhamdullillah, ada rezeki dan hadiah istimewa untuk nelayan juga," katanya.

Beliau juga meminta kerajaan mengekalkan pemberian subsidi minyak dan elaun sara hidup kepada golongan nelayan dan membuka lebih banyak peluang bagi keluarga nelayan berusaha dalam bidang lain seperti perniagaan untuk turut meraih pendapatan tinggi menjelang 2020.

Tabung Khas Perumahan Nelayan yang diumumkan oleh Perdana Menteri itu menyediakan peruntukan RM300 juta untuk membina dan membaik pulih rumah nelayan agar lebih selesa dengan prasarana asas.

Penubuhan tabung itu berikutan kesukaran nelayan yang tiada pendapatan tetap dan bergantung kepada hasil tangkapan selain kebanyakan mereka memiliki rumah yang daif dan kurang selesa.

Che Ghazaib, 47, nelayan pantai dari Beserah, Pahang, dan bapa kepada enam orang anak, berkata dengan peruntukan daripada tabung itu, beliau kini sudah berani mengimpikan sebuah rumah milik sendiri untuk menyediakan tempat tinggal lebih baik bagi anak-anaknya.

"Terima kasihlah (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib (Tun Abdul Razak) tolong tengokkan nasib nelayan. Kalau tidak kami ini terpaksalah menyewa terus menerus sebab tanah sendiri pun tak ada, nak buat sendiri rumah serupa orang lain pun tak mampu," katanya.

Che Ghazaib berharap projek perumahan nelayan itu dilaksanakan secepatnya dan dibina tidak jauh dari laut untuk memudahkan mereka mencari rezeki dan dekat pula dengan sekolah demi pembelajaran anak-anak.

Harapan beliau itu dikongsi ribuan lagi nelayan di segenap pelosok negara, yang tentunya mahu membesarkan anak-anak dalam suasana lebih kondusif dan lengkap prasarananya.

"Kalau bantuan itu berupa pinjaman, saya harap bayaran balik tidaklah mahal, kalau boleh sekitar RM50 hingga RM100 sahaja, sebab kita nelayan ni tak menentu pendapatan, apatah lagi di musim tengkujuh," kata Che Ghazaib.

Menurut Pengerusi Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT) Mohamad Dolmat, reaksi pertama yang diterimanya daripada nelayan di seluruh negara semasa mendengar pengumuman itu ialah mereka sangat bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan yang berterusan mahu membela nasib mereka.

"Ini adalah satu berita baik, yang memberi sinar harapan kepada masyarakat nelayan yang kita semua tahu kebanyakannya hidup serba daif dan mempunyai pendapatan rendah.

"Bila pendapatan rendah, sebuah rumah yang sempurna untuk membesarkan anak-anak, tidak mampu mereka miliki. Dengan adanya tabung ini, syukur Alhamdulillah, mudah-mudahan nelayan kita mampu hidup dalam keadaan lebih baik," katanya.

Mohamad berkata peruntukan RM300 juta dalam tabung khas itu amat besar nilainya dan ia akan dapat memberi manfaat kepada lebih 80,000 ahli persatuan di seluruh negara.

Beliau berkata keprihatian kerajaan bukan sahaja sekadar mewujudkan tabung khas berkenaan, malah masyarakat nelayan telah banyak dibantu termasuk pemberian subsidi bagi petrol dan diesel serta bantuan elaun sara hidup sebanyak RM200 sebulan.

Masyarakat nelayan turut mendapat bantuan daripada skim bantuan bencana yang diberikan kepada mereka yang terlibat dalam bencana alam.

Mohamad berkata tabung khas perumahan nelayan itu akan dikelolakan oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan beliau difahamkan LKIM sedang mengenal pasti tanah sesuai untuk dibangunkan perumahan nelayan berkelompok.

No comments:

Post a Comment