Wednesday, November 30, 2011

Majlis Bandaraya Kecewa Tandas Awam Tidak Bersih

Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) melahirkan rasa kecewa kerana kebersihan tandas awam di bandar ini seperti di kedai-kedai makan dan stesyen minyak amat memalukan.

Pengarah Jabatan Perkhidmatan Perbandaran MBKT Ghani Idris berkata orang ramai banyak mengadu dan merungut tentang tandas-tandas awam itu busuk dan kotor dan menuduh peniaga hanya mahu mencari untung sahaja.

"Peniaga perlu memberi perhatian terhadap kebersihan tandas dan kemudahan awam yang lain," katanya kepada pemberita selepas taklimat pengurusan dan pengauditan tandas awam di Kuala Terengganu semalam.

Ghani berkata MPKT mungkin meningkatkan nilai kompaun yang akan dikenakan memandangkan kadar kompaun sekarang tidak memberi kesan kepada peniaga-peniaga berkenaan.

Beliau berkata operasi akan ditingkatkan bagi memastikan tandas awam di bandar ini berada dalam keadaan bersih dan selesa serta tidak lagi menjadi isu pada masa akan datang.

Ghani berkata pihak majlis akan cuba membina beberapa buah tandas eksekutif di bandar ini pada masa akan datang sesuai dengan perancangan kerajaan menjadikan bandar ini sebagai bandar pesisir air.

"Kita sedang cuba tandas eksektif ini di pejabat MBKT," katanya.

Dalam pada itu, katanya, terdapat tandas awam yang dibina MPKT di sekitar bandar ini rosak dan peralatan di dalamnya dilarikan mereka yang tidak bertanggungjawab.

Menurutnya, program hari ini bertujuan memberi kesedaran dan kefahaman sebenar kepada peniaga supaya mereka tahu kehendak sebenar penyediaan kemudahan berkenaan.

Katanya, peserta program terdiri dariapda pengusaha restoran, kedai makan segera, stesyen minyak, penyelia tandas sewa MPKT, masjid dan surau.

No comments:

Post a Comment