Wednesday, November 23, 2011

Peter Gilmour Berazam Teruskan Kecemerlangan Pada Pusingan Akhir Piala Monsun

Bekas juara dunia Siri Jelajah Match Racing Dunia (WMRT) Datuk Peter Gilmore berazam mempamer persembahan terbaik dalam Kejohanan Piala Monsun 2011 kali ini.

Beliau yang pernah menjulang kejuaraan pada 2005 dan 2008 berkata, pasukannya membuat persiapan rapi untuk menghadapi kejohanan paling berprestij itu, termasuk mengadakan sesi latihan sejak seminggu lalu di Pulau Duyong di sini.

"Semua krew kami telah berkampung di sini lebih awal untuk membiasakan diri dengan keadaan di sini, jika semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang, peluang untuk meraih mata sekaligus mara ke pusingan akhir adalah cerah sekali," katanya yang akan mewakili pasukan Yanmar Racing pada kejohanan edisi keenam ini.

Selain Gilmore, turut serta dalam kejohanan kali ini ialah pendahulu siri kelayakan WMRT Ian William (Britain) dari Team GAC Pidar; pendahulu ranking ISAF Francesco Bruni (Itali) dari pasukan Bruni Racing dan Torvar Mirsky (New Zealand) dari pasukan The Wave Muscat.

Antara pelayar terkemuka yang terlibat ialah Bjorn Hansen (Sweden) dari Mekonomen Sailing Team, Damien Iehl (Perancis) dari French Match Racing Team, Johnie Berntsson (Sweden) dari Berntsson Sailing Team, Jesper Radich (Denmark) dari Adrian Lee & Partners, Mathieu Richard (Perancis) dari French Match Racing Team, Phil Robertson (New Zealand) Waka Racing, Willam Tiller (New Zealand) dari Full Metal Jacket Racing dan wakil tunggal negara Jeremy Khoo dari pasukan Abdullah Chan/KRT.

Sementara itu, Gilmore mengakui setiap pasukan yang bertanding dalam kejohanan kali ini mempunyai kelebihan dan kekuatan masing-masing.

Kejohanan Piala Monsun yang berlangsung enam hari mulai semalam dirasmikan Menteri Belia dan Sukan Datuk Ahmad Shabery Cheek dan akan berakhir 27 Nov ini.

No comments:

Post a Comment