Thursday, November 3, 2011

Promosi Kraf Malaysia, Termasuk Dari Terengganu Di 1Borneo, Sabah

Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Sabah akan mengadakan Promosi Kraf Malaysia peringkat negeri kali ke-3 di pusat membeli belah 1Borneo Hypermall, dekat sini, selama seminggu bermula 24 November ini.

Pengarahnya Mohammad Latiff Dirun berkata program promosi yang bertemakan "Kraf Menjana Ekonomi" itu akan menyediakan pelbagai aktiviti dalam usaha meningkatkan pemasaran dan promosi produk kraf Malaysia terutama di peringkat domestik.

Katanya, program yang diadakan setiap tahun itu mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada masyarakat tempatan dan pelancong khususnya produk kraf yang mempunyai kualiti dan keunikan yang tersendiri.

Ini terbukti daripada jumlah pendapatan yang meningkat setiap tahun dan sasaran jualan hasil kraf tahun ini iaitu sekitar RM400,000, katanya kdi Kota Kinabalu hari ini.

Beliau berkata program itu juga bertujuan membantu pengusaha kraf tempatan untuk memasarkan produk mereka kepada pelbagai lapisan masyarakat dan juga pelancong dalam dan luar Negara.

Ini secara tidak langsung akan meluaskan pasaran kepada produk dan meningkatkan pendapatan mereka seterusnya membantu memacu industri kraf negara, katanya.

Mohammad Latiff berkata antara aktiviti yang diadakan sempena kempen promosi kraf itu ialah jualan kraf, pameran produk baru, demonstrasi kraf, pendidikan dan interaktif kraf.

Beliau berkata aktiviti jualan kraf itu akan disertai oleh 70 pengusaha kraf seluruh Negara termasuk Kelantan, Sarawak, Kedah, Melaka, Selangor dan Terengganu merangkumi bidang kraf seperti hasil rimba, tekstil, aneka Kraf dan logam.

Turut diperagakan ialah rekaan baru produk batik dengan bercirikan etnik negeri Sabah, fesyen batik, produk dari keladi hutan (buntoi) dan pameran teknologi pembuatan dan penghasilan produk (produk kajian), kata beliau.

Mohammad Latiff berkata dmonstrasi kraf melibatkan bidang-bidang seperti penghasilan dan pembuatan anyaman Tudung Duang dan anyaman Kelarai Buluh.

No comments:

Post a Comment