Saturday, December 3, 2011

Pemandu Makin Berani Maki Hamun JPJ

Pemandu kenderaan dikatakan semakin berani mengeluarkan kata-kata kesat kepada anggota penguat kuasa apabila disaman atas kesalahan jalan raya.

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu, Abdul Rahman Emang Anyie berkata perbuatan melemparkan kata-kata kesat seperti "bodoh" semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini.

Beliau lalu menasihati pengguna jalan raya bahawa anggota penguat kuasa hanya menjalankan tugas mereka, bukan sesuka hati mahu menyaman.

Katanya mereka yang tidak berpuas hati dengan tindakan anggota penguat kuasa boleh melaporkannya menggunakan saluran yang betul dan bukan dengan melemparkan kata-kata kesat.

Abdul Rahman memberitahu Bernama berkata antara kesalahan yang paling banyak dikesan di negeri ini ialah penggunaan cermin gelap pada kereta yang gagal mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan.

Beliau berkata pemilik kenderaan yang diberikan notis kerana kesalahan cermin gelap oleh JPJ, boleh menghantar kenderaan mereka untuk pemeriksaan di mana-mana pejabat JPJ dalam tempoh 10 hari selepas notis dikeluarkan.

No comments:

Post a Comment