Thursday, April 26, 2012

Rakyat Terengganu Boleh Mohon Pinjaman Perumahan Rakyat Dua Bulan Lagi

Kerajaan negeri Terengganu memperuntukkan RM50 juta sebagai dana pinjaman perumahan untuk rakyat yang tidak mempunyai penyata gaji bulanan, kata Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Pinjaman akan diberi kepada 1,000 penerima dengan jumlah maksimum RM50,000 seorang, dengan kadar faedah lebih rendah dari kadar bank, kata beliau. Kerajaan Negeri dijangka dapat menyiapkan terma dan syarat pinjaman untuk dimohon dalam tempoh kira-kira dua bulan lagi.


Beliau berkata kesukaran mendapatkan pinjaman perumahan dari bank menyebabkan masih ramai rakyat negeri itu tidak memiliki kediaman sendiri.

"Kebiasaannya, bank mengutamakan kakitangan kerajaan dan swasta sebagai pelanggan utama mereka kerana golongan ini mempunyai pendapatan tetap serta dijamin oleh kerajaan dan majikan masing-masing," katanya. Ahmad Said bercakap kepada pemberita selepas menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu di Kuala Terengganu, semalam.

Kelmarin Sidang DUN ke 12 meluluskan penubuhan Kumpulan Wang Pinjaman Perumahan Rakyat Negeri Terengganu mengikut Seksyen 10(4)(b) Akta Acara Kewangan 1957 Akta 61. Kelulusan dana pinjaman bernilai RM50 juta itu melayakkan rakyat Terengganu berusia 18 ke atas dan berpendapatan tidak melebihi RM3,000 layak membuat pinjaman sehingga RM50,000.

Katanya, apa yang lebih istimewanya dana pinjaman berasaskan Syariah itu mengenakan kadar faedah rendah berbanding pinjaman dengan institusi perbankan lain.

“Penyediaan dana pinjaman perumahan untuk anak Terengganu ini membuktikan kerajaan amat prihatin kepada keperluan rakyat, khususnya golongan berpendapatan rendah dan bagi memastikan mereka mampu memiliki rumah sendiri yang selesa,” katanya.

Pemohon perlu membina sendiri rumah berkenaan di atas tanah milik pemohon berdasarkan geran hak milik dan perlu mencagarkan geran itu kepada Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (SEDC) bagi memastikan pemohon tidak mengingkari syarat tempoh bayaran balik pinjaman itu.

Katanya, pemohon boleh memohon mengikut jumlah diingini dan tidak lebih RM50,000 bagi seorang peminjam serta mematuhi tempoh dan kadar bayaran balik yang di tetapkan.

“Cagaran ini bertujuan memastikan peminjam mematuhi syarat bayaran balik pinjaman kerana kita keluarkan pinjaman yang besar, justeru jika tidak dibayar, ia akan menimbulkan masalah kepada kerajaan,” katanya.

6 comments:

  1. bagaimana pula dengan nasib mereka yang tidak menpunyai tanah dan masalah kesukaran untuk mendapatkan pinjaman bank seperti saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANJI sbelum pru 13 je tu.. JANJI DICAPATI LAGI

      Delete
  2. 2 bulan lagi,bn akan berkubur di terengganu.. A.B.U

    ReplyDelete
  3. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    Feyilfatma nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat Saya mahu menggunakan
    Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka everywhere.Few bulan yang lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya pakai. Saya menggalakkan rakan-rakan malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
    Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Hai semua
    Nama saya JOSEPHINE JUMAWAN CABALLO, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik KARINA ROLAND kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan KARINA ROLAND bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa memberi keberanian dan saya menghubungi Puan. KARINA ROLAND dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan KARINA ROLAND jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478 dan saya jamin anda akan memberikan maklumat seperti yang saya ada selesai dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Mrs.karina Roland email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu KARINA ROLAND untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  5. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete