Wednesday, May 30, 2012

Biotechcorp Sasar Dapatkan Fdi Bernilai RM4 Bln Pada 2012, 2013

Malaysian Biotechnology Corporation (BiotechCorp), dengan kerjasama beberapa agensi kerajaan termasuk kerajaan Terengganu menyasar untuk mendapatkan pelaburan langsung asing (FDI) bernilai RM4 billon dalam sektor bioteknologi perindustrian pada 2012 hingga 2013.

Ketua pegawai eksekutif BiotechCorp Datuk Dr Mohd Nazlee Kamal berkata BiotechCorp akan berkerja rapat dengan agensi-agensi itu untuk mencapai FDI.


Agensi terbabit termasuk Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur, Agensi Inovasi Malaysia (AIM), Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA), Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dan kerajaan negeri Terengganu, katanya dalam kertas perbentangannya bertajuk, "Menjana Rangkaian Nilai Bioteknologi Perindustrian untuk Mendorong Bioekonomi Malaysia" di persidangan BioBasedChem Asia yang kedua di Bangkok.

Antara bidang spesifik yang disasarkan untuk FDI itu adalah pengeluaran bahan berasaskan bio dan bahan kimia yang dikeluarkan daripada biojisim.

Mohd Nazlee berkata Asia kini menjadi tumpuan bagi bahan berasaskan bio dan pertumbuhan ini membuka peluang untuk pelaburan, perkongsian dan kerjasama.

No comments:

Post a Comment