Saturday, June 30, 2012

Josiah Beraksi Acara Pecut, Azizul Hanya Acara Keirin?

Bagi memastikan skuad berbasikal negara ke Olimpik London, Ogos ini tidak pulang dengan tangan kosong, satu percaturan baru dirangka Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), untuk menurunkan Josiah Ng dalam acara pecut.

Biarpun sebelum ini, pelumba harapan negara, Azizulhasni Awang dikatakan akan mengalas cabaran dalam kedua-dua acara, pecut dan keirin, pertukaran saat akhir itu bagaimanapun sudah mendapat lampu hijau dari ketua jurulatih negara, John Beasley.

Beasley menerusi e-mel yang dikirimkan kepada Timbalan Presiden PKBM, Datuk Naim Mohammad, semalam menerima usul itu dan ia peluang buat negara menghantar dua pelumba terbaik ke Olimpik.

Menurut Naim, ia sebahagian daripada strategi membawa kedua-dua pelumba negara itu ke Olimpik berikutan syarat baru jawatankuasa Olimpik yang hanya membenarkan satu negara menghantar satu wakil dan tiada istilah pelumba simpanan kerana mereka tidak akan mendapat kad akreditasi.

Justeru, Josiah bakal menggantikan tempat Azizul dalam acara pecut dengan Azizul disenarai sebagai pelumba simpanan dalam acara itu manakala dalam acara keirin, Azizul akan turun sebagai pelumba utama dan Josiah sebagai pelumba simpanan.

“Kita cuba menggunakan semaksimum kelebihan yang kita ada.

Syarat baru ini mengehadkan kita untuk menyenaraikan pelumba. Jika Josiah tidak disenaraikan, dia tidak akan dapat ke Olimpik dan saya tidak mahu pelumba berdepan sebarang risiko

Harian Metro

No comments:

Post a Comment