Sunday, December 30, 2012

3 Misi 2013 Jadi Buruan Fatehah


Pelumba basikal trek negara, Fatehah Mustapa mempunyai tiga misi penting tahun depan - mengekalkan pingat emas yang dimenangi dalam Kejohanan Berbasikal Asia (ACC) dan mengumpul seberapa banyak mata untuk layak beraksi di Sukan Olimpik 2016.

Ratu keirin kelahiran Hulu Terengganu berusia 23 tahun itu berkata, dia juga mensasarkan mampu mencatat kejayaan membanggakan dalam Kejohanan Trek Dunia yang akan berlangsung di Melbourne pada April depan.

“Tahun depan banyak kejohanan besar yang akan saya sertai dan ia adalah medan mengumpul mata untuk Olimpik.

Jadi, saya perlu kumpul seberapa banyak mata menerusi kejohanan berkenaan untuk memastikan hasrat menebus kehampaan di London mampu direalisasikan di Rio de Janeiro nanti,” katanya semalam. Fatehah berkata, biarpun gagal menyerlah di Olimpik London, namun kejayaan mencipta sejarah sukan tanah air apabila menjadi pelumba wanita pertama negara meraih pingat emas di ACC dianggap dapat mengubat kekecewaan itu.

Katanya, jurulatih, John Beasley banyak membantu dalam meningkatkan prestasi tetapi mengakui dia perlu bekerja keras lagi andai mahu mencabar pelumba lain.

Pada kejohanan ACC, dia mengetepikan pelumba sensasi Hong Kong, Lee Wai Sze yang menjadi pilihan utama memenangi emas dan pernah meraih perak acara keirin di ACC, Nara, Jepun tiga tahun lalu

Berita Harian

No comments:

Post a Comment