Thursday, January 31, 2013

PPNT Labur RM2.5 Juta Urus Ladang Sawit Tanah Berkelompok

Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu (PPNT) merancang akan membangunkan kawasan Rancangan Tanah Kerkelompok (RTB) seluas kira-kira 200 hektar dengan tanaman kelapa sawit di Kampung Sungai Tongkat, Setiu tahun ini.

Pengurus Besarnya Sawalludin Ahmad berkata PPNT akan melabur kira-kira RM2.5 juta untuk projek tersebut yang dijangka bermula pertengahan tahun ini.


"Tanah berkelompok itu adalah kepunyaan 117 penduduk setempat, tetapi akan diuruskan oleh PPNT supaya ia lebih terjamin," katanya.

Beliau berkata projek berkenaan yang dilaksanakan dengan kerjasama Pejabat Daerah Setiu dan Anggota Dewan Undangan Kawasan Langkap Asha'ari Idris, dijangka mengeluarkan hasil selewat-lewatnya pada 2016.

Beliau berkata PPNT sebagai ejen pengurusan, juga mengurus ladang kelapa sawit Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Bukit Diman, Hulu Terengganu seluas 120 hektar, di Bukit Jela Bukit Diman.

Katanya pada tahun lepas, projek yang bermula pada 2010 itu telah mengeluarkan hasil sebanyak 800 tan metrik kelapa sawit bernilai kira-kira RM320,000.

Dalam pada itu, Sawalludin berkata PPNT sendiri mempunyai ladang kelapa sawit seluas 200 hektar di Kampung Pelam Telemong, Hulu Terengganu.

Katanya PPNT telah melabur sebanyak RM1.5 juta untuk melaksanakan projek yang dimulakan pada 2010 dan mula mengeluarkan buah tahun ini.

"Kita jangka tahun ini ladang itu dapat mengeluarkan hasil sebanyak 1,500 tan metrik buah kelapa sawit bernilai kira-kira RM570,000, berdasarkan harga sekarang," katanya.

No comments:

Post a Comment