Friday, January 18, 2013

PPNT Terus Berusaha Perkukuh Rantaian Pemasaran Hasil Pertanian Segar

Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu (PPNT), satu badan induk kepada 15 Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Terengganu, terus berusaha memperkukuhkan rantaian pemasaran hasil pertanian segar para peladang dengan menambah lagi 10 "kiosk Peladang" pada tahun ini.

 Pengurus Besarnya, Sawalludin Ahmad berkata langkah itu itu juga akan membantu mewujudkan peluang perniagaan di kalangan usahawan pemasar pertubuhan peladang.

Dalam hubungan ini, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) pusat telah meluluskan peruntukan RM30,000 kepada PPNT untuk menyediakan 10 kiosk peladang itu bagi Terengganu tahun ini, katanya kepada Bernama. Shawalludin berkata Ketua Pengarah LPP Datuk Arpan Shah Satu telah melancarkan kiosk PPNT itu yang berharga kira-kira RM3,000 setiap satu beberapa hari lepas, sebagai projek perintis.

"Sehingga ini, PPNT memiliki dua unit kiosk peladang dan sambutan jualan kiosk berkenaan adalah menggalakkan serta mendapat sambutan baik daripada orang ramai," katanya, sambil menyatakan ia memulakan operasinya sejak Mac 2012 dan jualannya diadakan dua minggu sekali di hadapan perkarangan Wisma Peladang negeri Terengganu dan Bukit Payung, Marang.

Antara produk segar keluaran PPK dan usahawan PPK yang dijual di kiosk itu ialah ubi keledek vitato, tembikai susu, jagung, pisang, jambu batu, kacang tanah, ubi keladi dan daging kambing. Shawalludin koisk sedemikian juga membantu menstabilkan harga produk pertanian segar itu apabila berlaku lambakan hasil atau masalah pemasaran di satu-satu kawasan.

Setiap kiosk itu menyasarkan jualan RM10,000 sebulan dan ia lebih kepada konsep sewa beli dengan harga antara RM3,000 hingga RM3,200 dengan jadual bayaran balik selama 18 bulan, katanya.

Bagi tahun ini, beliau berkata PPNT akan menguruskan operasi pemasaran, jualan kios peladang ini bersama-sama dengan usahawan pemasar yang berminat melalui PPK.

Selain produk-produk segar, PPNT juga berusaha untuk membantu para usahawan IKS Pertubuhan Peladang mempromosi produk keluaran mereka di kiosk peladang berkenaan.

No comments:

Post a Comment