Thursday, May 2, 2013

Bandar Raya Warisan Menongkah Arus Kemajuan Di Bawah BN

Wajah Bandaraya Kuala Terengganu tidak lama lagi...

 Meskipun Parlimen Kuala Terengganu dikuasai pembangkang selepas pilihan raya kecil 2009, namun hakikatnya kawasan itu tidak pernah dianak-tirikan kerajaan Barisan Nasional (BN) daripada segi sebarang pembangunan dan kebajikan sosial.

Sebaliknya penduduk di kawasan itu tetap menikmati limpahan pembangunan rancak yang dilaksanakan kerajaan, sekaligus menunjukkan komitmen kerajaan untuk mensejahterakan seluruh rakyat tanpa mengira siapa yang mereka pilih pada pilihan raya.

Menurut Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said hasil pelan pembangunan yang dirancang rapi, Kuala Terengganu bakal mempunyai pusat beli-belah yang setanding dengan di Kuala Lumpur menerusi projek pembangunan Pusat Bandar Kuala Terengganu (KTCC) yang mulai dibangunkan, sekaligus melonjak sebagai bandar raya ala 'mini Dubai'.

Dibangunkan sekitar pesisir pantai, ia melibatkan kawasan muara utara dan muara selatan dengan kos RM7 bilion, meliputi pusat gaya hidup bersepadu, pusat komersil serta hab pendidikan dan kesihatan dan dijangka siap berperingkat-peringkat dari tiga hingga 10 tahun.


Pembinaan kompleks membeli-belah ini bakal dilengkapi pelbagai kemudahan hiburan dan riadah, seperti gelanggang boling 48 lorong dan sebuah cineplex yang mengandungi 10 unit skrin.

Ini sudah pastinya berita gembira buat penduduk sekitar yang tidak lagi perlu ke Mesra Mall di Kemaman, katanya. Ahmad juga berkata selain itu, satu lagi 'produk' ikonik warisan negeri wajib singgah - Pasar Payang - akan mengalami transformasi setelah kerajaan mendapati pasar itu tidak lagi kondusif dan akan memberi wajah baru kepada pasar itu demi keselesaan 1,000 peniaga dan pelanggan pada pertengahan tahun ini.


Projek Pasar Payang baru... turut  dibina ialah hotel dan pusat kediaman.
Proses menaiktaraf pasar yang meniti usia 80 tahun itu melibatkan kos RM400 juta bagi membentuk pasar baru empat tingkat dilengkapi eskalator yang mampu memuatkan 1,000 lot perniagaan, sebuah hotel 23 tingkat dan pangsapuri 30 tingkat dengan 500 lot meletak kenderaan.

Kepesatan pembangunan hampir 10 tahun kebelakangan membuktikan kawasan ini menjadi tumpuan pelabur, peniaga dan orang ramai mencari rezeki. Kuala Terengganu mempunyai empat Dewan Undangan Negeri (Dun) iaitu Wakaf Mempelam, Ladang serta Batu Buruk yang dikuasai PAS manakala satu daripadanya,

Bandar diwakili BN iaitu bekas jurutera binaan, Toh Chin Yaw dari MCA pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 yang lalu.

Pada PRU13, Mohd Zubir Embong, 49, Ketua Sektor Akademik Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) merupakan calon muka baharu BN bagi Kuala Terengganu. Zubir yang menjadi antara orang penting kepada pencapaian cemerlang pendidikan di negeri Pantai Timur itu bakal menentang wakil PAS, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad serta seorang nenek yang pernah menarik perhatian ketika PRU 2008, Maimun Yusof atau dikenali Tok Mun, 94 tahun.

No comments:

Post a Comment