Thursday, May 16, 2013

Dua Wanita Dilantik Menteri, Lima Timbalan Menteri


Tujuh wakil wanita dinamakan sebagai menteri dan timbalan menteri dalam Kabinet baru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Najib menamakan Ahli Parlimen Batang Lupar, Datuk Rohani Abdul Karim sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Selain itu, Ahli Parlimen Batang Sadong Nancy Shukri dinamakan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Sebelum ini, Rohani, 58, ialah Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan manakala Nancy, 52, pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sarawak.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, 41, dinamakan sebagai Timbalan Menteri Kerja Raya. Sebelum ini, beliau merupakan Timbalan Menteri Kesihatan.

Bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Noriah Kasnon, 49, pula dinamakan sebagai Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi dalam Kabinet baru itu. 

Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaaan Perdagangan Datuk Halimah Sadique, 51, yang juga Anggota Parlimen Tenggara dinamakan sebagai Timbalan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Anggota Parlimen Beaufort yang juga bekas Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah Datuk Azizah Mohd Dun, 58, dinamakan sebagai Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Tokoh guru yang juga Anggota Parlimen Tawau Datuk Mary Yap, 62, pula dinamakan sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi I.

Kabinet 2009 menyaksikan enam wanita dilantik mengisi jawatan menteri dan timbalan menteri.

Dalam pilihan raya umum ke-13 baru-baru ini, calon-calon wanita BN mencatatkan kemenangan besar dengan memenangi 32 daripada 42 kerusi yang ditandingi.

No comments:

Post a Comment