Sunday, October 27, 2013

TPM Umum RM1.8 juta Lagi Bantuan di Sg Limau


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pemberian bantuan sekurang-kurangnya sebanyak RM1.8 juta lagi kepada penduduk Sungai Limau petang semalam.

Ia diumumkan pada majlis 'Himpunan peladang, penternak dan nelayan Mada 2013' di Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada).

Bantuan itu adalah dalam bentuk Insentif Bantuan Projek Azam Tani Mara sebanyak RM802,700 untuk kira-kira 107 orang serta bantuan tambahan sebanyak RM1 juta dari Yayasan Felda kepada 200 penduduk untuk memperbaiki rumah mereka.

Pada majlis yang sama, Muhyiddin turut mengagihkan bantaun zakat dari Agrobank kepada penduduk setempat berjumlah RM19,700; 70 set pembesar suara mudah alih untuk kegunaan NGO serta bantuan 'touch point' dalam bentuk dua anak pokok, 10 kilogram baja, serta 20 ekor anak ayam kepada sebahagian hadirin majlis.

Pada majlis yang sama, tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga turut mengagihkan pinjaman berjumlah sekurang-kurangnya RM30,000 kepada penerima.

Terdahulu pagi semalam,  Muhyiddin mengumumkan pemberian bantuan kepada 12 buah sekolah sekitar daerah Yan dan Kuala Muda sebanyak RM1.2 juta.

Menteri Pendidikan itu mengumumkan peruntukan itu adalah untuk beberapa projek yang perlu dilaksanakan di sekolah-sekolah berkenaan.

"Saya cuma nak umumkan sejumlah RM1.2 juta untuk bantu 12 buah sekolah yang ada di sini. "Saya tak perlu baca senarainya dan saya akan maklumkan pada exco dan menteri besar dan saya harap ia (projek) akan dilaksanakan," katanya ringkas.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya di majlis pertemuannya bersama guru dan ibu bapa murid sekolah-sekolah sekitar Yan dan Kuala Muda pagi tadi.

Turut hadir dalam pertemuan itu adalah Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir, Anggota Parlimen Jerai, Datuk Seri Jamil Khir Baharom serta calon BN untuk pilihan raya kecil Sungai Limau, Dr Ahmad Sohaimi Lazim.

Semalam, Yayasan Felda turut mengagihkan bantuan membaiki rumah serta pemberian cermin mata percuma berjumlah RM1.18 juta kepada penduduk sekitar Simpang Tiga, Sungai Limau Dalam

No comments:

Post a Comment