Wednesday, November 6, 2013

IADA Ketara Jamin Empangan Paya Peda Selamat


Penduduk di Kampung Padang Buai dan beberapa kampung sekitarnya di Besut, tidak perlu bimbang tentang kemungkinan Empangan Paya Peda pecah atau airnya dilepaskan pada musim tengkujuh ketika ini. 

Pengarah Projek Pembangunan Pertanian Bersepadu Terengganu Utara (Iada Ketara), Mohamed Kaberi Ghani berkata, beliau memberi jaminan kejadian dua tahun lalu yang menyebabkan banjir mendadak tidak akan berulang.

Katanya, ketika ini empangan utama telah siap dibina 30 meter tinggi berbanding empangan simpanan sedia ada dan pihaknya percaya peningkatan air dapat ditakung dengan baik sekali gus mengelak limpahan di luar kawalan.

"Kita memberi jaminan kejadian banjir seperti tahun lalu tidak berulang memandangkan empangan simpanan tidak lagi digunakan sebagai laluan air utama.

"Jadi, kita berharap penduduk tidak bimbang kejadian yang berlaku di empangan Cameron Highland (Pahang) baru-baru ini akan berlaku di sini kerana kejadian itu berbeza," katanya ketika dihubungi semalam.

Dalam kejadian Oktober dua tahun lalu, sebahagian benteng empangan simpanan Paya Peda yang masih dalam pembinaan terpaksa dipecahkan bagi melepaskan takungan air demi keselamatan penduduk kawasan sekitar.

Berikutan itu, lebih 1,000 penduduk di daerah Besut terpaksa dipindahkan dalam keadaan tergesa-gesa. Difahamkan, projek pembinaan empangan yang melibatkan kos sekitar RM333 juta yang dimulakan pembinaannya pada 2011 dan dijangka siap akhir tahun ini bertujuan membekalkan air kepada 2,759 pesawah dalam Skim Pengairan Besut.

Empangan itu yang mampu menakung 168 juta meter padu air merupakan takungan air yang terbesar di daerah ini bagi dimanfaatkan bukan sahaja untuk tanaman padi tetapi sebagai sumber bekalan air bersih kepada penduduk, kegiatan industri pelancongan di samping mengatasi masalah banjir.

Dalam pada itu, Mohamed Kaberi memberitahu, pihaknya telah menubuhkan jawatankuasa bagi memantau situasi empangan berkenaan setiap masa sebagai usaha memastikan tahap air yang ditakung berada dalam keadaan ditetapkan.

Selain itu, pihaknya juga telah mengaktifkan penggunaan Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) tahun ini bagi membolehkan siren dibunyikan melibatkan tiga jenis makluman iaitu tahap berjaga-jaga, bersiap sedia untuk berpindah dan perlu berpindah dengan segera.

"Kita mempunyai prosedur operasi standard (SOP) pelepasan air dan penduduk tidak perlu bimbang tentang kejadian limpahan air kerana kita akan maklum dengan lebih awal, tidak seperti kejadian lalu.

"Jawatankuasa ini juga melibatkan kerjasama daripada polis, bomba serta pasukan keselamatan lain bagi membantu penduduk kampung sekiranya mereka perlu berpindah dengan lebih awal," jelasnya.

Utusan Online

No comments:

Post a Comment