Monday, December 2, 2013

Air Laut Melimpah Ke PPRT Pangkalan Atap


Tiupan angin kencang yang mencetuskan ombak tinggi di pesisir pantai Kuala Besut menyebabkan penempatan Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) Pangkalan Atap, di sini, turut digenangi air, malam kelmarin.

Pengerusi JKKK Kampung Pangkalan Atap, Mohd Azmi Mahmud berkata, akibatombak besar, limpahan air laut memasuki kawasan perumahan tersebut bermula jam 6.30 petang melalui bahagian yang tidak mempunyai tembok pemecah ombak.

“Kejadian itu menyebabkan beberapa rumah di kawasan terbabit digenangi air laut tetapi hanya sedalam kira-kira 0.1 meter. Air kembali surut pada jam 11 malam.

“Ombak besar petang kelmarin dipercayai disebabkan tiupan angin yang dikenali sebagai Timur Tenggara oleh nelayan di sini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Penolong Pegawai Daerah Besut, Zahanapi Sagaf yang melawat lokasi berkata, pihaknya akan menambun pasir di kawasan yang terdedah kepada ombak bagi mengelak limpahan air laut masuk ke penempatan 46 keluarga itu.

Menurut, sebanyak 30 lori pasir digunakan dan ia sebagai langkah sementara untuk mengelak kawasan berkenaan digenangi air laut akibat ombak besar.

No comments:

Post a Comment