Monday, December 30, 2013

PRNT Dedah Pemain Muda Pada Kejohanan Ragbi Di Perlis


Terengganu akan turut mengambil bahagian dalam kejohanan rabgi bawah 19 tahun kebangsaan yang akan diadakan di Perlis selama dua hari mulai 25 Januari ini.

Setiausaha Persatuan Ragbi Negeri Terengganu (PRNT) Wan Mohd Tarmizi Jusoh berkata kejohanan itu penting bagi menguji prestasi bakat-bakat baru dalam kejohanan tersebut.

"Kita telah memilih pemain di kalangan pelajar-pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menganggotai pasukan Terengganu," katanya semalam.

Wan Mohd Tarmizi berkata beliau yakin Terengganu mampu melakukan kejutan dalam kejohanan tersebut. Dalam pada itu, PRNT telah mengatur beberapa program pembangukan sukan ragbi di negeri Terengganu sepanjang tahun hadapan.

Menurut Wan Mohd Termizi, salah satu daripada program tersebut ialah menganjurkan kejohanan ragbi untuk kanak-kanak sekolah berumur antara 8 dan 11 tahun dengan kerjasama Majlis Sukan Sekolah-sekolah Terengganu (MSST).

Beliau menjangka lebih 100 kanak-kanak akan menyertai kejohanan di setiap hujung minggu di Kompleks Sukan Gong Badak, bermula Januari ini.

Mengenai program lain, beliau berkata PRNT akan menganjurkan kejohanan liga rabgi tertutup Terengganu pada bulan Mac untuk memilih wakil ke kejohanan antara kelab-kelab di Malaysia (NICC).

Beliau menjangka sebanyak 14 kelab gabungan PRNT yang terdiri daripada pusat pengajian tinggi, Rejmen ke-18 Askar Melayu Diraja, Maktab Perguruan, Institut Teknologi Petronas dan kelab gabungan akan mengambil bahagian.

Katanya untuk merancakkan lagi PRNT, PRNY akan menganjur kejohanan 10 sepasukan terbuka kepada pasukan-pasukan di Malaysia pada pertengahan tahun hadapan.

"Program kita tahun depan begitu padat setelah PRNT tidak begitu aktif beberapa tahun lalu," katanya. 

Beliau berkata PRNT baru selesai menyertai kejohanan Piala Agong minggu lepas dan mendapat tempat keenam dalam kejohanan tersebut.

No comments:

Post a Comment