Friday, February 21, 2014

Chew Mei Fun Dari MCA Bakal Lawan Anwar Pada PRK Kajang


KUALA LUMPUR (21 Februari 2014) - (Terkini) Naib Presiden MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun bakal diumumkan sebagai calon Barisan Nasional untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Pengumuman mengenai perkara itu dibuat Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka membuat pengumuman itu pada sidang media di Menara Dato Onn di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur.

Mei Fun optimis tentang peluangnya untuk menang dalam pilihan raya pada 23 Mac ini.

"Kemungkinan untuk kita menang adalah tak begitu menggalakkan tetapi kita akan bekerja keras. "Kalau saya kata saya yakin akan menang saya bohong, tapi keadaannya akan berubah kerana kita ada tempoh sebulan lagi," katanya dalam reaksi segera selepas diumumkan sebagai calon dan ditemui di perkarangan ibu pejabat Umno sebentar tadi.


Ditanya tentang kelebihannya berbanding calon PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diumumkan Pakatan Rakyat sebagai calon mereka, Chew Mei Fun menjawab seperti berikut: "Saya akan berkhidmat dengan sepenuh hati.

"Pada pandangan saya, orang Kajang perlukan seseorang yang bukan sahaja boleh menyuarakan isi hati mereka, tetapi juga sentiasa dilihat berada di sana (Kajang), boleh dihubungi dan wakil rakyatnya sentiasa ada di sana," katanya.

Selain Anwar dan Mei Fun, Datuk Zaid Ibrahim dan Senator Nallakaruppan juga telah menyatakan hasrat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas di situ. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetap tarikh penamaan calon pada 11 Mac manakala pengundian akan diadakan pada 23 Mac.

Mei Fun dikatakan mendapat persetujuan daripada MCA dan parti komponen BN yang lain sebagai calon di kerusi tersebut.

Beliau  membuat kemunculan semula selepas berehat selama tiga tahun apabila memenangi salah satu daripada empat kerusi Naib Presiden pada pemilihan parti itu 21 Disember tahun lalu.

Mei Fun, 50, adalah bekas Ahli Parlimen Petaling Jaya Utama, Senator, Ketua Wanita MCA dan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang kosong berikutan peletakan jawatan Ahli Dewan Undangan (Adun) Parti Keadilan Rakyat (PKR), Lee Chin Cheh bagi membuka jalan kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding dalam PRK itu.

Sebelum ini, ahli politik veteran Datuk Ibrahim Ali berpendapat, Mei Fun calon terbaik BN bagi menentang Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihan raya keci; Kajang.

 “Calon BN siapa pula? Kalau tanya saya, Chew Mei Fun, naib presiden MCA. Dulu (beliau) letak jawatan timbalan menteri kewangan atas isu malu video seks presiden MCA ketika itu.

“Hebat moralnya kalau nak dibanding dengan Anwar,” kata Ibrahim (kiri). Chew pada 2010 meletakkan jawatan sebagai timbalan menteri dan ketua wanita MCA selepas Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menang jawatan presiden parti.

Dalam kenyataannyakelmarin,  Ibrahim melihat kelebihan Chew itu dapat digunakan bagi menarik sokongan terhadap BN berbanding Anwar yang berdepan rayuan terhadap pembebasannya dalam kes Liwat II. “Jika ini calon (BN untuk) pilihan raya kecil DUN Kajang, sama-sama kita lihat apakah sikap majoriti rakyat pengundi Kajang?” kata bekas anggota Parlimen Pasir Mas itu.

“Moga-moga Tuhan menunjukkan kebenaran dalam pilihan raya kecil Kajang.” Dalam kenyataannya, Ibrahim turut membidas tindakan bekas wakil rakyat Kajang, Lee Chin Cheh yang meletak jawatan. 

Menurutnya, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sepatutnya mengosongkan kerusi Bukit Antarabangsa buat Anwar dan bukan "mengorbankan kaum Cina sebagai alat".

 "Azmin juga ADR (anggota Dewan Rakyat). Hilang ADUN, masih ADR. Azmin pula orang kuat Anwar. "Mana dia nilai pengorbanan? Pengorbanan lain boleh," kata Ibrahim yang turut menyifatkan pilihan raya kecil Kajang sebagai "membuang duit rakyat".

No comments:

Post a Comment