Saturday, February 22, 2014

Ehhh...Ehhh, Daripada 4 Jadi 6 Rasuah Besar…SPRM Terengganu Dihina?

Syed Azman menyerahkan dokumen kepada Penolong Pegawai Siasatan SPRM Terengganu pada Mac 2013.
 “Pertemuan itu diadakan ekoran belum ada sebarang tindakan diambil ke atas laporan berkaitan kes rasuah membabitkan kerajaan BN Terengganu yang dibuat kepada SPRM negeri itu sebelum ini. Apakah SPRM Terengganu tidak tahu buat kerja atau tidak ambil tindakan hasil laporan mereka?”

Apakah pmbangkang Terengganu sudah cukup bahan bukti untuk membolehkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil tindakan yang dikategorikan sebagai ‘salah guna kuasa dan rasuah besar’ di Terengganu?

Ada rasuah besar dan ada rasuah kecil?

Teruknya kerajaan Barisan Nasional di Terengganu ini, jika mengikut andaian pemimpin pembangkang Terengganu.

Tindakan menyerahkan kepada SPRM Malaysia selepas sudah menyerahkannya kpada SPRM Terengganu menimbulkan banyak persoalan. Apakah SPRM Terengganu tidak berfungsi atau bagai ‘kayu mati’?

  

Turut aneh ialah daripada mulanya empat kes kini sudah jadi enam semuanya. Berapa lori bahan bukti itu diserahkan oleh pembangkang Terengganu.

Cuma yang menjadi persoalan ialah menurut laporan berita: “…kita akan menyerahkan kembali dokumen-dokumen laporan berkaitan rasuah kerajaan Terengganu dalam pertemuan petang ini selain perbincangan lanjut mengenainya.

Menyerahkan kembali bermakna tiada apa-apa yang barulah.

Maknanya mengulangi ‘tuduhan dan butiran-butiran lama’ yang mungkin pernah diserahkan pada 5 Januari 2012 kepada SPRM Terengganu sebelum ini? Atau butiran pada laporan Mac 2013 (gambar paling atas)?


Apakah pemimpin pembangkang khusunya PAS tidak yakin dengan SPRM negeri Terengganu sehingga mahu menyerahkan pula kepada SPRM Ibu Pejabat?

Kata laporan, pemimpin pembangkang Terengganu menyerahkan dokumen berkaitan salah laku rasuah dan penyelewengan yang berlaku di negeri itu kepada SPRM Malaysia (SPRM) untuk dikenalpasti.

Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad yang mengetuai kumpulan itu berkata, beberapa pemimpin pembangkang di Terengganu telah mengumpul maklumat dan bahan bukti mengenai penyelewengan yang berlaku dalam pentadbiran negeri.

"Kita akan serah dokumen petang ini yang berkaitan walaupun kita telah serahkannya kepada SPRM di Terengganu sebelum ini, “ katanya.

Laporan media jelas menyebut bahawa pertemuan itu diadakan ekoran belum ada sebarang tindakan diambil ke atas laporan berkaitan kes rasuah membabitkan kerajaan BN Terengganu yang dibuat kepada SPRM negeri itu sebelum ini.

Apakah bagi Dr Syed Azman, SPRM Terengganu tidak tahu buat kerja atau dianggap tidak mengambil tindakan hasil laporan mereka?

Jika demikian sangat buruk tuduhan itu yang membawa erti bahawa pembangkang Terengganu tidak yakin dan memperlekehkan SPRM negeri mereka sendiri.


Menurut Syed Azman, sekurang-kurangnya enam kes besar termasuk isu pembalakan dan stadium runtuh dibawa kepada Ketua SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed, semalam.

Apapun, kepada siapakah pembangkang Terengganu tujukan aduan – secara pukal, iaitu kerajaan Barisan Nasional (BN) sekarang atau pemimpin kerajaan, khususnya Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said?

Nampak gayanya, beberapa pemimpin pembangkang yang baru menang PRU-13 masih mahu bermain dengan isu Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin dan serta kos yang tinggi untuk membaikinya, serta projek Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2).


Sebelum ini pada 17 Februari lalu, Syed Azman hanya menyebut empat isu penyelewengan di Terengganu yang bakal disentuh adalah pembalakan, perlombongan, Tasik Kenyir dan pembinaan Pasar Payang.

Pada pertemuan semalam ia turut disertai Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Baharin Shah Raja Ahmad, Adun Batu Burok, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Adun Bandar, Azan Ismail dan penaung NGO R Terengganu, Tengku Sri Paduka Raja Tengku Ibrahim ibni Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah.

Menurut Dr Syed Azman Syed Ahmad, pertemuan "Pertemuan ini adalah bagi membincangkan perkembangan serta isu-isu yang melibatkan rasuah dan salahguna kuasa khususnya di negeri Terengganu Darul Iman dengan Ketua Pengarah SPRM.

"Mereka telah bagi temu janji dengan Ketua Pengarah SPRM, kita mengucapkan terima kasih kerana SPRM telah bagi kita ruang. Pada kami untuk bincang isu penyelewengan dan rasuah di negeri itu,” katanya.

"Setiap tahun kerajaan telah memperuntukan RM2.2 bilion kepada kerajaan Terengganu, tapi rakyat masih berada dalam kesempitan (hidup)," kata Syed Azman pada sidang media sempena pertemuan Ahli-ahli Politik Terengganu dengan Abu Kassim.

Beliau menyatakannya kepada pemberita di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia, Jalan Duta, Kuala Lumpur.


Dalam pada itu, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berkata, jumlah RM2.2 bilion yang difokuskan kepada pejabat Menteri Besar Terengganu adalah trend yang aneh.

"Sifat aneh, sebahagian besar RM2 bilion lebih itu hanya ditumpukan kepada pejabat menteri besar, trend ini sangat aneh,” katanya.

"Jumlah diperuntukkan besar tapi hasil daripada nilai peruntukan itu tidak nampak apa-apa kesan atau hasil. Kita bawa dokumen berkaitan ke SPRM untuk dikenalpasti apa sebenarnya berlaku terhadap dana peruntukan itu," katanya.

Harapan pemimpin pembangkang Terengganu dengan Abu Kasim petang semalam sangat tinggi iaitu  menyelesaikan perkara-perkara yang menjadi tanda tanya sebelum ini.

Tanda tanya sahaja belum pasti ada berlaku penyelewengan atau rasuah.


Kita tunggu sajalah apa pula kata SPRM mengenai perkara ini atau Syed Azman dan rakan-rakan bertongkat dagu bilakah SPRM Malaysia akan melayani laporan mereka.

Sebabnya?

Jika SPRM Terengganu yang lebih rapat dan mengetahui perkembangan semasa dan kerenah pemimpin pembangkang terutamanya Dr Syed Azman ini, sudah tidak mahu TIDAK LAYAN, keraana `tiada bukti yang konkrit', apa lagi SPRM Ibu Pejabat.

Apakah dengan menepis dan melangkah SPRM Terengganu itu pemimpin pembangkang rasa mereka melakukan sesuatu yang penting dan drastik?

Amalan pentadbiran negara ialah selalunya cadangan atau pandangan jabatan di negeri-negeri diambil kira. Ini kerana jika semua perkara boleh diadukan ke peringkat pusat, buat apa ada jabatan atau agensi di peringkat negeri?

No comments:

Post a Comment