Monday, March 17, 2014

Simulator Jadi Petunjuk Kepada Usaha Mencari Pesawat MH370 Yang Hilang


Polis mengambil simulator penerbangan ketika memeriksa rumah juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah.

Simulator tersebut akan dipasang semula di ibu pejabat polis untuk dianalisis oleh pakar-pakar dengan harapan ia membantu memberi petunjuk untuk mencari pesawat yang hilang.

Pakar kini sedang memeriksa simulator milik juruterbang itu dengan harapan mendapat petunjuk bagi membantu mencari kehilangan pesawat tersebut.

Semalam anggota Kongres Amerika Syarikat (AS) daripada parti Republikan, Peter T King menegaskan, sepatutnya juruterbang dan pembantu juruterbang penerbangan Malaysia Airlines MH370 menjadi tumpuan siasatan sejak hari pertama.

King yang juga merupakan anggota Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri bagi Kongres AS, menyatakan kekecewaannya dengan cara kerajaan Malaysia menguruskan misi mencari dan menyelamat pesawat atau SAR yang membawa 239 penumpang dan anak kapal yang hilang pada 8 Mac semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

“Faktanya, FBI tidak dijemput untuk membantu. Dan anda tahu seharusnya juruterbang dan pembantu juruterbang menjadi tumpuan sejak dari mula,” kata King dalam rancangan “This Week” di ABC News awal pagi semalam.

"Itu akan menjadi prosedur penyiasatan penguatkuasaan undang-undang biasa. FBI boleh dipanggil untuk membantu, Interpol boleh dipanggil, agensi-agensi perisikan kita,” katanya.

Siasatan polis Malaysia pula akan memberi fokus terhadap empat sudut utama iaitu kemungkinan berlakunya rampasan, sabotaj, psikologi krew dan penumpang serta peribadi krew dan penumpang.

Siasatan ini dijalankan dengan kerjasama erat dari pelbagai negara. Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis telah mengambil 'flight simulator' juruterbang dan semuanya yang dapat membantu kami.


"Kami menanggalkannya di rumah dan memasangnya semula di ibu pejabat polis untuk dianalisa oleh pakar," katanya pada sidang media mengenai pesawat MH370 yang hilang, semalam.

Katanya, selain rumah Kapten Zaharie, polis turut menjalankan pemeriksaan di rumah pembantunya, Fariq Abdul Hamid.

"Kami telah pergi ke rumah juruterbang dan pegawai-pegawai telah bercakap dengan ahli keluarganya.

Pada 15 Mac, polis juga mencari rumah pembantu juruterbang," katanya.

Tambahnya, selain juruterbang dan pembantunya, setiap penumpang dan anak kapal MH370 akan disiasat.

Beliau menegaskan, ia adalah prosedur penyiasatan yang biasa dilakukan.

Dengan menumpukan kembali kepada anak-anak kapal dan penumpang dalam pesawat MH370 yang hilang, polis sedang menyiasat dengan lebih lanjut mengenai latar belakang kapten penerbangan itu.

Bagaimanapun setakat ini, masih belum ada ipetunjuk kehilangan pesawat MH370 itu berkaitan dengan aktiviti terrorisme.

King yang mempengerusikan Jawatankuasa Kecil Pencegahan Keganasan dan Perisikan bagi Kongres AS pula berkata: “Setakat ini masih belum ada indikasi ia merupakan terrorisme. Tidak bermakna ia tidak akan tetapi setakat ini masih belum ada petanda dijumpai komuniti perisikan sejak hari pertama.”

King berkata, beliau difahamkan pihak berkuasa Malaysia tidak memberikan kerjasama yang baik dan keberatan untuk berkongsi maklumat dengan negara-negara yang membantu misi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines itu.

King turut menyatakan keraguan bagaimana dua warga Iran yang menaiki pesawat tersebut dengan pasport curi tidak disyaki dan dilepaskan daripada pemeriksaan keselamatan dengan cepat.

“Maksud saya bagaimana mereka dapat menaiki pesawat tersebut untuk mencari suaka? Faktanya, mudah bagi mereka untuk menaiki pesawat dengan pasport curi,” katanya kepada ABC News.

Dua lelaki Iran yang dikenal pasti sebagai Pouri Nourmohammadi, 19, dan Delavar Seyed Mohammad Reza, 29, dikatakan menggunakan pasport curi dan menaiki pesawat MH370 untuk ke Eropah.

Pouri menggunakan pasport Austria untuk ke Jerman bagi bertemu ibunya manakala Delavar Seyed pula menggunakan pasport Itali yang dilapor dicuri, manakala tiket penerbangan mereka dibeli dari sebuah agensi pelancongan di Thailand.

Kedua-dua lelaki itu meninggalkan Iran pada 22 Februari menggunakan pasport negara itu.

Duta Iran ke Malaysia, Mohammad Jalal Firouznia mengesahkan kedua-dua lelaki itu memperoleh visa daripada Kedutaan Malaysia di Tehran dan mereka tiba ke negara ini menerusi penerbangan dari Doha, Qatar.

Semalam, Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengesahkan juruterbang Zaharie dan pembantunya Fariq Abdul Hamid tidak meminta untuk penerbangan bersama ke Beijing.

Beliau yang juga menteri pertahanan bagaimanapun berkata, polis menggeledah rumah juruterbang yang mempunyai simulator penerbangan dan rumah pembantu juruterbang itu pada Sabtu.


Hishammuddin berkata, Malaysia sentiasa berkerjasama dengan agensi penguatkuasa antarabangsa sejak hari pertama sekali gus menafikan laporan media antarabangsa yang mengatakan kerajaan menolak bantuan polis antarabangsa Interpol untuk mengesan lokasi pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu.

Sementara itu The Mail semalam memetik sumber polis mengesahkan bahawa Zaharie merupakan seorang aktivis politik yang lantang bersuara, dan bimbang sekiranya keputusan mahkamah tidak berpihak kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang akan membuatnya sedih.

Tujuh jam kemudian, beliau mengawal penerbangan Boeing 777-200 ke Beijing dan membawa 238 penumpang dan anak kapal.

Rakan sekerja Zaharie memberitahu penyiasat bahawa juruterbang itu merupakan aktivis sosial yang lantang bersuara dalam sokongannya terhadap Anwar.

"Rakan sekerja menyatakan dengan jelas kepada kita bahawa beliau adalah seseorang yang memegang kepercayaan politik yang kukuh dan merupakan lantang dalam menyokong Anwar Ibrahim," kata satu lagi sumber penyiasatan.

"Kami telah diberitahu oleh salah seorang rakan sekerjanya bahawa beliau begitu taksub dengan politik."

Dalam satu temu bual, rakan sekerja berkata, Zaharie memberitahu mereka bahawa beliau merancang untuk menghadiri kes mahkamah yang melibatkan Anwar pada 7 Mac, hanya beberapa jam sebelum penerbangan ke Beijing, tetapi penyiasat masih belum dapat memastikan sama ada beliau merupakan di kalangan penyokong Anwar di mahkamah.

Zaharie dipercayai berpisah atau bercerai dengan isterinya walaupun mereka berkongsi rumah yang sama, berhampiran dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Mereka mempunyai tiga orang anak, tetapi tidak ada seorang ahli keluarganya berada di rumah kecuali pembantu rumah.

Pendedahan mengenai hubungan politik Zaharie adalah sangat sensitif di negara yang dikatakan di mana taktik kotor politik berleluasa.

Salah satu daripada sumber siasatan berkata: "Kami sedang mengkaji teori berhubung kepercayaan politik Zaharie yang mungkin menjadi faktor.

Terdapat sensitiviti yang besar di sekeliling tetapi kami tidak mampu untuk tidak meneruskan sebarang sudut yang menjadi perhatian kami."

Dalam pada itu, sumber polis lain memberitahu The Mail pada Ahad: "Saya boleh mengesahkan siasatan kami termasuk kecenderungan politik dan agama kedua-dua juruterbang."

Zaharie menyertai Malaysia Airlines pada 1981. Beliau menjadi kapten kira-kira 10 tahun kemudian dan mencatat sehingga 18,360 jam masa penerbangan.

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak kelmarin mengumumkan bahawa MH370 dengan sengaja diterbangkan dengan mengubah ke haluan lain mengemudi haluan selepas sistem komunikasi dimatikan.

Beliau berkata, ia menuju ke pantai barat Malaysia dan boleh diterbangkan selama jam tujuh lagi dengan simpanan bahan api.

Radar tentera menunjukkan pesawat itu terbang naik sehingga ke paras 45,000 kaki melebihi had perkhidmatan, yang kemungkinan usaha sengaja untuk mengejutkan penumpang dan anak kapal .

Serbuan di rumah Zaharie dibuat terhadap paparan teknikal itu selepas Perdana Menteri berkata siasatan sekarang adalah menumpukan anak-anak kapal dan penumpang sebagai petunjuk.

Tetapi penyiasat memberitahu The Mail pada Ahad bahawa persoalan mengenai latar belakang juruterbang sebenarnya bermula dari awal.

Polis Malaysia , dibantu oleh ejen-ejen Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dari Amerika Syarikat, menyiasat latar belakang politik dan agama kedua-dua Zaharie dan pembantu juruterbang beliau, Fariq Abdul Hamid.

Rumah Zaharie telah ditutup selepas polis menghabiskan masa sejam melakukan pemeriksaan.

Bagaimanapun, sumber siasatan berkata bahawa dua komputer riba itu diambil daripada rumah itu dalam pemeriksaan yang tidak didedahkan oleh pihak polis lebih awal pada minggu lepas walaupun terdapat beberapa penafian oleh pegawai-pegawai bahawa rumahnya telah digeledah atau diserbu.

Satu komputer riba diambil dikatakan mengandungi data dari simulator penerbangan manakala yang kedua mengandungi sedikit maklumat.

Komputer riba peribadi Zaharie tidak dijumpai, dan dianggap telah dibawa bersama ke dalam kokpit pesawat, kata sumber itu

Sumber - Malaysiakini, The Malaysian Insider, MStar, Bernama, The Mail

No comments:

Post a Comment