Sunday, March 30, 2014

Teregganu Cicir Mata, Pahang Terajui Liga Super

Penjaga gol Perak, Razi Effendi Suhit (tiga dari kanan) berjaya menyelamatkan bola daripada dirampas pemain Pahang pada aksi Liga Super di Stadium Darul Makmur malam tadi.

Dua pasukan jiran tetangga, Terengganu dan Kelantan terpaksa puas hati berkongsi mata selepas terikat 1-1 dalam aksi Liga Super di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, di Kuala erengganu malam tadi.


Pahang pula melakar detik manis di hadapan penyokong-penyokong sendiri selepas menewaskan Perak 2-0 pada aksi Liga Super di Stadium Darul Makmur malam tadi.

Selepas mengumpul 19 mata selepas 10 perlawanan, skuad Tok Gajah yang mencatat kemenangan ketiga berturut-turut berjaya memintas kedudukan Terengganu di persada liga setelah skuad Penyu sekadar seri 1-1 ketika menentang Kelantan di Kuala Terengganu

Pada pertemuan sengit antara dua pasukan Pantai Timur di Kuala Terengganu menyaksikan pelawat bermula garang dengan terus mengasak kubu pertahanan tuan rumah dan nyaris mengejutkan Terengganu menerusi rembatan kemas penyerang import, Mohamad Ghaddar seawal minit keempat, namun berjaya didakap kemas, Mohd Sharbinee Allawee.

Tersentak dengan percubaan awal itu, skuad Penyu bangkit melancarkan serangan balas menerusi jentera serangan yang diketuai, Nor Farhan Mohamad dan Abdul Manaf Mamat, namun beberapa percubaan menarik gagal menembusi gawang lawannya itu.

Pelawat yang mempamerkan aksi lebih kemas akhirnya berjaya memecah kebuntuan pada minit ke-15 apabila Mohd Shawky memanfaatkan hantaran silang Ghaddar sekali gus menewaskan Mohd Sharbinee untuk gol pembukaan Kelantan.

Berselang tiga minit selepas itu, pelawat berpeluang mengukuhkan kedudukan menerusi pemain baru mereka, Brendan Gan, bagaimanapun rembatannya sedikit tersasar.

Kesilapan pertahanan pelawat, Obinna Nwaneri menjatuhkan Faiz Subri mengundang padah apabila pakar sepakan percuma, Zairo Anuar Zailani terus menerjah jaring sekali gus menceriakan lebih 10,000 penyokong tuan rumah pada minit ke 35.

Apabila babak kedua bersambung, Terengganu pula terlepas menjaringkan gol menerusi Nor Farhan pada minit 46, apabila bola tendangannya melambung tinggi.

Empat minit selepas itu, palang pula menjadi penghalang buat Ghaddar menambah gol kedua Kelantan hasil hantaran silang kapten pasukan, Mohd Badri Radzi.

Pemain gantian Terengganu, Mamadou Hardy Barry terlepas peluang apabila tandukan derasnya diselamatkan Khairul Fahmi membuatkan keputusan 1-1 itu kekal hingga wisel penamat dibunyikan.

Smentara Pahang mencipta gol melalui penyerang import, Dickson Nwakaeme dan pemain sayap lincah, R.Gopinathan.

Sebaik wisel mula ditiup, Pahang terus mengasak kubu pasukan lawan untuk mencari gol awal melalui gerakan jentera tengah yang diterajui oleh Mohd. Hafiz Kamal dan Azidan Sarudin.

Pasukan tuan rumah hampir memecah kebuntuan gol pada minit keempat dan keenam permainan melalui sepakan percuma Hafiz dan cubaan Nwakaeme namun ketangkasan penjaga gol Perak, Razi Effendi Suhit berjaya menafikan cubaan kedua-dua pemain tersebut.

Selang tiga minit kemudian, Nwakaeme berjaya mendapat bola yang ditahan oleh pemain pertahanan Perak selepas cubaan Azidan dan terus merembat deras melangkaui jangkauan Razi untuk gol pembukaan dan kelima peribadinya.

erlawanan menjadi lebih rancak apabila skud Tok Gajah terus ghairah mencari gol melalui beberapa cubaan Nwakaeme dan Matias Conti yang memanfaatkan permainan lemah yang ditampilkan oleh Perak.

Gol kedua Pahang menjelma menerusi Gopinathan yang berjaya menempatkan diri dalam senarai penjaring gol liga apabila merembat deras menewaskan Razi pada minit ke-35 selepas penjaga gol pasukan pelawat itu menepis bola yang disepak oleh Nwakaeme.

Pada aksi separuh masa kedua perlawanan, Perak cuba bangkit untuk mencari gol penyamaan dengan melakukan serangan bertubi-tubi menerusi rangkaian pemain import mereka, Eliel Da Cruz Guardano dan Kyaw Zayar Win namun gagal menewaskan gawang gol pasukan tuan rumah yang dikawal kemas oleh Mohd. Khairul Azhan Khalid.

Hujan renyai-renyai yang mula turun pada minit ke-71 mempengaruhi corak permainan kedua-dua pasukan apabila masing-masing gagal mencari gol kerana bola hanya sekadar berlegar di kawasan tengah padang tanpa pergerakan yang berbahaya.

Zainal melakukan tiga pertukaran dengan membawa masuk Mohd. Azamuddin Mohd. Akil, Mohd. Faizol Hussain dan Zaeshan Rehman namun masih gagal untuk menambah jumlah jaringan.

No comments:

Post a Comment