Thursday, May 29, 2014

Sembilan Jabatan, Agensi Diiktiraf Empat Bintang

Jabatan Audit Negara memberi penarafan empat bintang kepada sembilan jabatan dan agensi kerajaan di Terengganu untuk tahap prestasi pengurusan kewangan berdasarkan indeks akauntabiliti yang cemerlang. 

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah berkata, tujuh lagi jabatan dan agensi kerajaan di Terengganu pula menerima penarafan tiga bintang, hasil penilaian Jabatan Audit Negara itu.

"Jabatan yang menerima penarafan empat bintang itu ialah Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT), Pejabat Daerah Kemaman, Pejabat Perbendaharaan negeri, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) serta pejabat Tanah dan Galian negeri.

"Empat lagi ialah pejabat Tanah Besut, Majlis Daerah Setiu (MDS), pejabat Tanah Marang dan pejabat Setiausaha Kerajaan negeri," katanya dalam sidang media, di Kuala Terengganu, kelmarin.

Susulan itu, beliau turut mengumumkan kerajaan negeri akan memberi hadiah sebanyak RM20,000 kepada sembilan jabatan dan agensi terbabit atas usaha mereka mencapai kecemerlangan itu.

Tujuh jabatan dan agensi yang diberi penarafan tiga bintang pula ialah Pejabat Tanah Hulu Terengganu, Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), pejabat Tanah Kuala Terengganu, Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri, Jabatan Perhutanan negeri serta pejabat daerah masing-masing di Kuala Terengganu dan Hulu Terengganu.

Mazlan berkata, untuk mendapatkan penarafan empat bintang, markah yang diperlukan ialah ntara 90 hingga 100 peratus manakala tiga bintang pula daripada 70 hingga 89 peratus.

"Lebih menggembirakan kita apabila kedudukan kewangan negeri juga disifatkan kukuh berdasarkan laporan yang dibuat oleh Jabatan Audit Negara itu. "Alhamdulillah. Tidak ada jabatan atau agensi kerajaan negeri yang mendapat penarafan dua atau satu bintang," katanya.

No comments:

Post a Comment